characters characters

2/12 - Adunarea si scaderea numerelor naturale mai mici sau egale cu 1 000 000
Clasa a IV-a    Matematica

22 noiembrie 2013   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :

  • Sa efectueze adunari si scaderi cu numere naturale cuprinse in intervalul de la 0 la 1 000 000 (Exemplu: 340 483 + 48 244 = 388 727 sau 233 700 – 147 845 = 85 855);
  • Sa aplice in rezolvarea exercitiilor proprietati ale operatiei de adunare (schimbarea locului termenilor sau asocierea (gruparea) termenilor, pentru calcule rapide. (Exemplu:822 + 922 + 178 + 78 = (822 + 178) + (922 + 78)  =     1 000     +   1 000 =    2000);                                                                                                                                                                                                                                                          
  • Sa verifice corectitudinea rezultatului adunarii sau scaderii efectuand proba acestor operatii (Exemplul 1: in cazul adunarii: 2 388 + 12 645 = 15 033 proba se efectueaza prin operatia de scadere, astfel: 15 033 – 12 645 = 2 388 sau 15 033 – 2 388 = 12 645; Exemplul 2: in cazul scaderii: 19 402 – 8 789 = 10 613, proba se poate efectua prin adunare astfel: 10 613 + 8 789 = 19 402 sau prin scadere: 19 402 – 10 613 = 8 789.);
  • Sa afle un numar necunoscut, in cazul unei egalitati sau al unei inegalitati, folosind proba operatiei, prin incercari, folosind modelul balantei sau mersul invers fara a folosi aceste denumiri.
    Exemplul 1: a + 38 = 24 002, aici numarul a se calculeaza folosind proba operatiei: a = 20 002 – 38, deci a = 19 964;
    Exemplul 2: intr-o inegalitate se calculeaza asemanator: b – 2 500 < 200, b < 2 500 + 200, deci b < 2 700, insa pentru ca scaderea sa aiba sens, b trebuie sa fie mai mare sau egal cu 2 500, asadar b poate avea valori mai mici decat 2 700, dar nu mai mici decat 2 500;
    Exemplul 3: de asemenea putem folosi modelul balantei, pentru a calcula un termen necunoscut: m+5 000=7500
    Pentru ca balanta sa fie in echilibru, pe ambele talere trebuie sa avem cantitati egale. Atunci, la 5000 trebuie sa mai adaugam inca 2 500 (7 500 – 5 000), deci m = 2 500;
    Exemplul 4: intr-o expresie, 25 300 – c + 1 000 = 26 000, calculam numarul necunoscut folosind metoda mersului invers (efectuand operatiile inverse celor date, pornind de la rezultat):
    25 300 – c + 1 000 = 26 000
    25 300 – c = 26 000 – 1 000
    25 300 – c = 25 000
    c = 25 300 – 25 000
    c = 300);
  • Sa completeze sau sa creeze siruri numerice avand ca regula adunarea sau scaderea (Exemplu: 12 200, 12 300, 12 400, 12 500, adunand 100 sau 19 999, 19 979, 19 959, 19 939, 19 919, scazand 20.);
  • Sa aplice operatiile de adunare si scadere in probleme cu cel mult trei operatii de ordine diferite(Exemplu: In orasul A sunt 124 481 de locuitori, in orasul B sunt cu 22 392 locuitori mai putini, iar in orasul C cat in primele doua orase la un loc. Cati locuitori sunt in total in cele trei orase?);
  • Sa utilizeze limbajul matematic specific (Exemplu: termeni, suma sau total, descazut, scazator, diferenta sau rest).

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa reconstituie operatii (Exemplu: 49*5*5 + *00*9* = 692 817 );
  • Sa calculeze termenul necunoscut dintr-o expresie numerica ce contine mai multe operatii (Exemplu:
    25 300 – a + 7 400 – 22 500 = 9 000
    25 300 – a + 7 400 = 9 000 + 22 500
    25 300 – a + 7 400 = 31 500
    25 300 – a = 31 500 – 7 400
    25 300 – a = 24 100
    a = 25 300 – 24 100
    a = 1 200);
  • Sa rezolve probleme in mai multe moduri si prin mai mult de trei operatii (Exemplu: La un concurs sportiv au participat 1493 de fete si cu 345 mai multi baieti. Au abandonat probele de concurs 39 de baieti su cu 27 mai multe fete. Cati copii au participat efectiv la acel concurs? Rezolva problema in doua moduri.)

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu