Poveste terapeutica: Spiridusul Douaparti
Cand am auzit-o pe fiica-mea spunand dupa ce a venit de la scoala si se pregatea sa-si faca temele: „Cu ce sa incep, cu romana sau cu matematica?” mi-a venit ideea sa scriu o poveste pentru copii. Pentru copii asa ca ea. Si ca noi toti, de altfel.
Buna, copii! Stiti cine sunt eu? Eu sunt Spiridusul Douaparti. De ce? Pentru ca uneori simt ca am in mine doua parti. Nu, asta nu inseamna ca nu stiu ce vreau sau ca sunt nehotarat. Inseamna doar ca astea doua parti stau mult de vorba intre ele. Eu m-am obisnuit. Stiu ca amandoua partile sunt tot eu. Si le iubesc pe amandoua. Ca doar sunt cu mine de dimineata pana seara. Uite cum:
Dimineata apar indata ce vine mama sa ma trezeasca. „Trezeste-te ca e dimineata!” – spune mama. „Ok, ma trezesc ca tre sa merg la scoala!” – spune partea mai treaza. Insa partea mai somnoroasa spune: „Dar vreau sa mai dorm putin. Mi-e sooomn!” – „Dar ai sa intarzii la scoala!” insista partea treaza. „Numai putin!” insista partea somnoroasa. Altfel o sa fiu obosit toata ziua la scoala si nu o sa ma pot concentra” incearca sa argumenteze. Dar tot argumentand se trezeste si ea din ce in ce mai bine si se convinge sa se dea jos din pat: „Bine, bine si asa m-ai trezit! Hai la scoala!”
Si plec in bucatarie. „Ce vrei sa mananci?” intreaba mama. Hmmm, vreau oua. Ba nu, vreau sunca. Ba nu, mai bine iau sunca sandwish la scoala si mananc dimineata oua. Dar dureaza mai mult, daca intarzii? Mama, cat e ceasul? Aa, bine, am timp de oua. Vreau omleta. Ba nu, vreau ochiuri. Dar avem paine proaspata? Daca nu, nu imi plac. Hmm, nu avem. Bine, atunci vreau omleta. Mama, vreau omleta!
Dupa ce termin de mancat, ma spal pe dinti si ma duc sa ma imbrac. Imi iau pantalonii verzi. „Nuu, ia-i pe cei albastri” – tipa cealata parte. „Azi s-a anuntat frig, e mai bine cu ei.”, „Da, dar cu ce sa ii asortez? Bluza albastra e la spalat ca am purtat-o ieri.” „Cauta altceva!” , „Bine, iau bluza asta alba!” declara prima parte si renunta la pantalnoii verzi in favoarea celor albastri mai caldurosi.
Ajung la scoala. Doamna verifica temele si apoi ne scoate la tabla. Am invatat acasa, asa ca as vrea sa ies si eu. Sa ridic mana sau ma cheama ea? Dar daca ma incurc, mai bine nu mai ridic mana. Dar am invatat, acasa stiam tot, ridic si eu mana. Si daca nu ma pune? Mai sunt si altii cu mana ridicata, unde mai incap si eu? Uite, si colegul meu a ridicat mana si s-a incurcat. Mai bine n-o mai ridic. Trr! Suna de pauza. N-am ridicat mana. Nici nu m-a pus. O fi mai bine ca n-am avut ocazia sa ma incurc sau nu, ca acum doamna nici macar nu stie ca eu invatasem bine lectia ...
Acum ce fac? Hai sa ies in curtea scolii cu colegii! Mai bine stai in clasa – nu vezi ca esti posomorat, crezi ca colegii vor sa se joace cu tine cu fata asta? – contracareaza cealalta parte. Dar tocmai de asta, poate ma iau cu ei si nu ma mai gandesc ce fraier am fost ca nici macar n-am ridicat mana! – sustine prima parte. Bine, hai incearca! – e de acord a doua parte pana la urma. Si am iesit in curtea scolii ... o jumatate de pauza. Insa a fost bine, am apucat sa dau cu mingea la cosul de baschet si chiar am inscris de 2 ori, iar dupa aceea m-am simtit mai bine.
La pranz am venit acasa, m-am schimbat, am mancat si m-am apucat de lectii. Am sa imi fac temele la romana. „De ce la romana, incepe la mate ca sunt mai grele si esti mai odihnit acum!” „Dar imi place mai mult romana!” „Pai tocmai de aia, incepe la mate ca sa scapi de ele si dupa aia faci la romana cat timp vrei!” ce cearta partile intre ele. „Bine, incep la mate!”
Dupa ce mi-am terminat temele m-am gandit sa ma joc. „Sa te joci? Esti cam obosit, nu mai bine te uiti la in film?” mi-a replicat cealalta parte. „Hmm, am vazut toate filmele pe care le am, macar de-ar fi unul nou”. „Hai ca sigur ai si filme vechi care iti plac. Si te relaxezi mai mult daca te uiti la un film pe care il stii decat unul nou care te tine cu sufletul la gura.” „Ok, o sa caut un film care imi place.”
Si uite asa imi petrec eu ziua impreuna cu cele doua parti ale mele cu care nu ma plictisesc niciodata. Uneori ele sunt de acord: sa manance inghetata, sa plecam in vacanta, sa joc tenis, sa ma vad cu prietenul meu, alteori fac asa cum au facut ieri. De asta mi se spune Spiridusul Douaparti. Dar stiti ceva? Nu doar spiridusii au doua parti, ci si oamenii. Chiar si copiii pot sa aiba doua parti. Sau chiar mai multe, daca iti plac sau vrei mai multe lucruri in acelasi timp. Copiii pot sa aiba atatea parti cate jucarii pun pe lista pentru Mos Craciun, pentru ca ei le vor pe toate si daca ii pui sa aleaga numai una, incep sa spuna: „Dar vreau si asta, si aia si cealalta ... etc.!” Nu-i asa? Tu stii sa recunosti partile din tine care vor lucruri diferite, dar in acelasi timp? Sunt tare curios daca vorbesc intre ele asa cum vorbesc ale mele sau altfel ...
*Sursa foto: Pixabay.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
3 abilitati esentiale pentru rezilienta copiilor
Rezilienta este o super putere a copiilor care ii ajuta sa faca fata oricaror probleme in viata. Inca din primii ani de viata, ei se vad nevoiti sa rezolve probleme, sa isi gestioneze emotiile si sa isi asume riscuri, de aceea, e important sa incerci ca parinte sa iti ajuti copilul sa isi dezvolte cat de timpuriu rezilienta.
-
De ce este necesara tristetea
Desi traim intr-o lume in care se promoveaza succesul, iar multi copii cauta doar sa obtina beneficii materiale, in realitate, tristetea este cea pe care o simtim cel mai des, iar asta nu este un lucru rau. Atat adultii, cat si copiii au nevoie sa simta din cand in cand tristetea ca si emotie.
-
Tehnica 5-4-3-2-1 pentru copii
In momentele in care suntem tensionati, mintea noastra isi imagineaza cele mai rele scenarii ceea ce ne acutizeaza starea de rau pe care o simtim. Totusi, exista exercitii simple care ne pot ajuta sa ne recastigam controlul asupra propriilor ganduri.
Comentează:6 comentarii
Prima materie pentru teme va fi cea care ii displace, urmata de cea care ii place mai mult.
E simplu! Vorba lunga - saracia omului.
MERITA CITIT ORICE ARTICOL, el ne va fi mereu un ajutor la orice pas!Valeria'S