characters characters

Mentalitatea profesorilor si performanta scolara a elevilor

De ce nu este bine sa spunem copiilor "Nu toata lumea se pricepe la matematica"

Propus de: SuntParinte.ro   |   27 martie 2019    |   3465 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

mentalitatea profesorilor
Cat de mare poate fi impactul mentalitatii unui profesor asupra rezultatelor scolare ale elevilor lui? Efectul Pygmalion arata ca asteptarile pe care adultii le au fata de copii influenteaza rezultatele obtinute de acestia. Asadar, este de asteptat ca si alte convingeri ale profesorilor sa influenteze performanta scolara a elevilor.

Aceasta este ipoteza de la care au pornit mai multe studii privind relatia dintre mentalitatea rigida sau flexibila a profesorilor si rezultatele scolare ale copiilor. Mentalitatea rigida sau fixa a cadrelor didactice este definita drept convingerea ca talentele, inteligenta si aptitudinile copiilor sunt fixe, innascute si mostenite genetic, iar efortul sau metodele alternative de invatare nu vor avea efecte semnificative asupra rezultatelor copiilor. Mentalitatea flexibila se bazeaza pe convingerea ca inteligenta si talentele copiilor pot fi crescute si stimulate prin efort consecvent si prin metode eficiente de predare si de invatare. Un profesor cu mentalitate flexibila este mai dispus sa ii incurajeze pe elevi sa persevereze atunci cand intampina dificultati si le poate inspira mai mult curaj decat un profesor cu mentalitate rigida.

Citeste si:

De ce atitudinea poate fi mai importanta decat inteligenta

Cum il inveti pe copil mentalitatea invingatorului

Unul dintre studiile care au stat la baza teoriei mentalitatii flexibile versus mentalitatea rigida a aratat ca tipul de lauda pe care copiii il primesc le influenteaza atitudinea fata de invatare, dar si rezultatele scolare. Astfel, copiii participanti la studiu au dat un test, li s-a spus ca au obtinut un punctaj de 80% si au fost laudati in doua feluri diferite: un grup de copii a fost laudat pentru inteligenta, iar celalalt grup, pentru efortul depus in invatare.

Studiul a indicat ca atunci cand elevii sunt laudati pentru efortul depus, sunt mai dispusi sa accepte provocari din care au de invatat lucruri noi, in timp ce elevii care sunt laudati pentru inteligenta lor, vor tinde sa aleaga provocarile care ii ajuta sa para in continuare inteligenti. De asemenea, copiii laudati pentru inteligenta lor au declarat un nivel mai redus de satisfactie fata de activitatile de invatare decat copiii laudati pentru efort. In ceea ce priveste nivelul de perseverenta in sarcini dificile, aceasta a fost mai ridicata pentru copiii laudati pentru efortul depus decat in cazul copiilor laudati pentru inteligenta. Un alt aspect interesant al studiului a fost ca elevii laudati pentru inteligenta au fost mai curiosi sa afle rezultatele obtinute de colegii lor (86% dintre ei au intrebat ce punctaje au obtinut ceilalti copii) decat elevii laudati pentru efort (23% dintre ei).

Un alt studiu care a vizat in mod direct mentalitatea profesorilor a cerut cadrelor didactice participante sa isi imagineze ca un elev a primit o nota slaba la un test de matematica. Apoi, profesorilor li s-au adresat intrebari despre ce cred cu privire la abilitatile elevului, cum anume ar trebui un profesor sa se comporte cu el si care ar fi consecintele.

Rezultatele au fost urmatoarele:

  • Comparati cu profesorii care au o mentalitate flexibila, profesorii cu o mentalitate rigida tind sa considere ca un rezultat slab la un test indica un nivel scazut de inteligenta matematica.
  • Profesorii cu o mentalitate rigida tind sa consoleze elevii care obtin rezultate scazute, potrivit ideii ca “Nu toata lumea poate avea rezultate bune la matematica” sau sa aiba cerinte mai scazute fata de acestia (de exemplu, teme mai putine la matematica pentru elevii care nu se descurca bine la aceasta materie).
  • Atunci cand elevii sunt consolati pentru rezultatele lor sau sunt “ajutati” prin teme mai putine, declara ca au un nivel mai scazut de motivatie de a invata matematica si asteptari mai scazute de la ei insisi privind performanta la aceasta materie.
  • Profesorii cu mentalitate flexibila tind sa prefere o abordare strategica a elevilor cu rezultate scazute la matematica, cautand modalitati prin care acestia pot intelege mai bine materia si adresandu-le intrebari in clasa pentru a avea ocazia sa exerseze abilitatile matematice.
  • Elevii care au interactionat cu un profesor cu mentalitate flexibila au declarat un nivel mai ridicat de motivatie pentru invatare si asteptari mai ridicate pentru urmatorul test de matematica.

Desi studiile in acest domeniu nu sunt inca foarte multe, se pare ca si modul in care parintii reactioneaza la succesul si insuccesul copiilor influenteaza tipul de mentalitate pe care si-o vor forma copiii. Cu cat parintii sunt mai flexibili, cu atat isi ajuta copilul sa vada ca o nota mica nu este capat de lume, ci pot fi gasite strategii utile care sa il ajute sa isi imbunatateasca performantele scolare.

Asemenea rezultate nu sunt surprinzatoare, daca ne amintim ca predarea si invatarea au loc in cadrul unei relatii sociale, in care se transmit mai mult decat informatii si abilitati, ci si emotii, atitudini si convingeri despre viata. Astfel, elevii inregistreaza nu doar cunostintele predate, ci si increderea pe care profesorul o are in capacitatea lor de a intelege, increderea pe care profesorul o are in propria capacitate de a preda si de a ajuta elevii, nivelul de acceptare sau respingere pe care o manifesta profesorul fata de elevi si o multime de alte informatii care formeaza atmosfera emotionala din clasa si imaginea pe care copiii o vor avea despre ei insisi si despre cadrul didactic din fata lor.

*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe