characters characters

Invatarea eficienta – mituri si prejudecati

Mituri despre invatare – cum sa le discuti cu copilul

Propus de: SuntParinte.ro   |   10 martie 2015    |   1898 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani.

Mituri despre invatare
Invatarea eficienta este un subiect in jurul caruia s-a dezvoltat o intreaga mitologie:). De la alimentele minune care ajuta memoria pana la jocurile care ne promit ca ne vor ajuta sa devenim mai inteligenti, miturile despre invatare si inteligenta au inflorit in timp si nu dau semne ca vor disparea curand. In apropierea examenului, iata ce trebuie sa stii despre miturile invatarii eficiente. Articolul face parte din Ghidul de pregatire pentru Evaluarea Nationala.

Examenul Tau

Cele mai frecvente mituri despre invatarea eficienta

  • Nu ma pot bucura pana cand nu obtin rezultatul dorit. Daca amani starea de bucurie pana cand obtii un rezultat cu miza mare, vei ajunge sa gusti prea putin si prea rar din aceasta stare. Ideea este sa te bucuri, pe cat posibil, in fiecare zi pentru a te mentine intr-o stare de echilibru. Cu alte cuvinte, cand traiesti cu convingerea zi de zi ca “Astazi sunt bucuros pentru ca am performat mai bine decat ieri” te ajuta pe termen lung.
  • Cel care asculta mai mult, invata mai bine. In realitate, persoana care vorbeste, se misca sau scrie, invata cel mai bine pentru ca foloseste si exprima informatiile noi in diverse moduri. De asemenea, invatam si ne reamintim cam 80+90% din ceea ce facem si spunem. Pentru a invata, avem nevoie sa vorbim despre subiectul respectiv si sa aplicam, pe cat posibil, cunostintele teoretice.
  • Anumite exercitii sau jocuri te pot face mai inteligent. Nu exista un exercitiu pe care sa-l practice si sa il transforme intr-o persoana inteligenta. Numeroasele jocuri pe care le poti gasi pe internet care spun ca imbunatatesc inteligenta, testeaza mai degraba atentia si memoria de scurta durata. Invatarea consecventa, curiozitatea si contactul cu diverse domenii il ajuta pe copilul tau sa isi dezvolte capacitatea de invatare. De asemenea, invatarea unor informatii diverse si rezolvarea de exercitii diverse creste capacitatea de invatare a copilului.
  • Invatam cel mai bine daca stam pe scaun. De fapt, abilitatea noastra de a invata prin experienta scade proportional cu timpul pe care il petrecem stand jos. Informatiile noi sunt intiparite mai usor in memoria adolescentului daca sunt repetate in timp ce merge sau face o activitate fizica.
  • “Daca mi se pare usor, inseamna ca invat.”/ “Daca mi se pare greu sau sunt confuz, inseamna ca nu invat.”Atunci cand citim informatii familiare, putem avea senzatia ca intelegem cu adevarat. Acest fenomen se cheama “capcana familiaritatii” si consta in faptul ca atunci cand informatiile par cunoscute, creierul nu se va activa suficient pentru a le retine. Atunci cand apare senzatia de confuzie, inseamna ca suntem in plin proces de invatare. Cand suntem confuzi, creierul nostru se activeaza pentru a intelege mai bine si astfel are loc procesul de invatare. Asadar, nu trebuie sa devenim descurajati daca nu intelegem ideile noi din prima incercare.
  • “A memora inseamna a invata.” Doar pentru ca tinem minte informatiile pana la data examenului nu inseamna ca am invatat cu adevarat. Invatarea presupune realizarea de legaturi intre informatiile noi si cele vechi precum si folosirea informatiilor in situatii noi. Toate acestea nu au loc daca invatam mult in timp scurt si doar cu scopul de a retine informatiile pana in ziua examenului.
  • Talentul inseamna totul. E important sa stii ca inteligenta si aptitudinile nu sunt statice. Creierul nostru se dezvolta, se schimba si se adapteaza in functie de experientele de invatare la care il expunem. In plus, credintele si convingerile pe care le avem despre inteligenta influenteaza rezultatele pe care le obtinem in invatare. De exemplu, studiile arata ca elevii carora li se explica faptul ca propria capacitate de invatare poate fi imbunatatita prin exercitiu si efort au rezultate mai bune la scoala si nu evita situatiile dificile sau noi.
  • Exista alimente care ii fac pe copii mai inteligenti. Desigur, o dieta sanatoasa este benefica pentru creier, la fel cum este benefica pentru intregul corp. Dar studiile care pretind ca anumite alimente ajuta la invatare sunt dificil de sustinut cu adevarat, deoarece exista mai multi factori care nu pot fi luati in calcul si care pot influenta capacitatea de invatare a copilului. Printre cele mai frecvent amintite ingrediente “minune” care ajuta creierul sa invete au fost mentionate de-a lungul timpului: pestele, diverse combinatii de vitamine sau glucoza. Este de preferat sa nu dai copilului vitamine sau alte suplimente alimentare in lipsa unor analize care indica un deficit si, mai ales, in lipsa recomandarii unui medic.

Asemenea mituri si alte informatii incorecte despre invatare si inteligenta pot crea adolescentilor mai mult stres decat este necesar si pot transforma invatarea intr-o activitate mult mai dificila decat este nevoie sa fie.

 

Evaluarea Nationala iti stresează copilul? Ajută-l sa invete cu placere folosind platforma ExamenulTau.ro.

 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe