Il lasi pe copil sa mearga la scoala cu tema nefacuta?
“Pentru invatator, tema trebuie sa fie o oglinda a ceea ce stie copilul, nu a cunostintelor parintelui. De aceea, ar trebui date teme ce nu depasesc puterea de intelegere a copilulul sau, daca o depasesc, copilul sa aiba curajul sa vina si sa spuna cadrului didactic ce nu a inteles. Abia atunci temele pentru acasa si-au atins scopul, dar la noi s-a format ideea: Cum sa trimit copilul la scoala cu tema nefacuta sau incompleta?!” (cadru didactic si parinte)
Raspunsul la aceasta intrebare porneste de la semnificatia temelor pentru parinti si pentru copil si de la relatia cu doamna invatatoare.
- Exista parinti care prefera sa-i explice copilului notiunile respective, tinand cont mai mult sau mai putin de ceea ce copilul stie deja din clasa; ei vor prefera ca cel mic sa aiba tema corecta si sa o inteleaga.
- Exista parinti care prefera sa nu intervina si considera ca metodele s-au schimbat si ca este sarcina invatatoarei ce si cum preda; ei vor incerca sa determine copilul sa fie atent in clasa si sa isi aminteasca metodele invatate pentru a reusi sa isi faca temele.
- Sunt situatii in care parintele nu stie notiunile respective sau nu il poate ajuta pe copil la teme; el va trebui sa-i explice copilului ca fiecare face scoala la randul lui si ca metodele si materiile se schimba. “Nu mai este ca pe vremea mea” este expresia folosita adesea de acest parinte.
- Exista si situatia in care parintele alege sa faca tema in locul copilului, rezolvand probleme de matematica sau scriind compuneri doar pentru ca a doua zi copilul sa poata prezenta tema la scoala
Asadar, cum procedezi atunci cand nu reusesti sa il ajuti pe copil sa isi faca tema complet?
In primul rand, discuta acest aspect si cu cadrul didactic pentru a afla care este atitudinea fata de temele incomplete, daca le sanctioneaza sau daca, dimpotriva, incurajeaza copiii sa ceara ajutor atunci cand intampina dificultati.
Exista cadre didactice care incurajeaza copiii sa vina si sa intrebe atunci cand nu au reusit sa isi faca temele. Acestea pleaca de la ideea ca este posibil ca notiunea explicata de parinti sa nu fie inteleasa corect de catre copii. plus, doamna invatatoare ii poate explica celui mic lectia pe care nu a inteles-o intr-un mod corespunzator. Aceste cadre didactice privesc tema ca pe o modalitate prin care copilul poate afla ce a inteles si ce nu din ce s-a predat si lucrat in clasa.Exista si cazuri in care cadrele didactice sanctioneaza temele incomplete, fiind privite ca o lipsa de interes pentru invatare.
Inainte de a renunta, incurajeaza-l pe copil sa incerce de mai multe ori sa faca tema. Multi copii renunta dupa cateva minute in care isi dau seama ca nu stiu cum sa rezolve o problema. Progresul in invatare insa cere perseverenta si capacitate de invatare, asadar este esential sa il inveti pe copil sa incerce de mai multe ori inainte de a decide ca nu stie sa isi faca tema.
Daca decizi sa il incurajezi pe copil sa ceara ajutor si lamuriri suplimentare de la cadrul didactic, este bine sa il inveti cum sa faca acest lucru. Este recomandabil sa i se adreseze invatatoarei la inceputul orei, sa ii spuna ce anume nu a inteles din lectia anterioara si care parte a temei i-a adus dificultati, cu rugamintea de a-i mai explica o data notiunile respective.
Din pacate, situatia in care copilul apeleaza la invatator pentru a-i explica inca o data ce n-a inteles sau pentru a-l ajuta sa termine tema este rar intalnita; mult mai frecvent, copilul copiaza in clasa tema de la un coleg. Explica-i ca acest obicei nu il ajuta si ca astfel va acumula lacune in cunostinte, fapt care va atrage dupa sine si note mici.
Atentie!
Cand copilul ramane in urma la invatatura, iar parintele nu il poate ajuta, se poate ajunge la esec scolar. In acest caz, parintele poate solicita scolii un profesor de sprijin, care este un cadru didactic specializat in recuperarea scolara a copiilor cu dificultati si cu tulburari de invatare. Profesorul de sprijin il va ajuta pe copil sa inteleaga conceptele predate si il va ajuta si la efectuarea temelor.
Asadar, este recomandabil ca, atunci cand nu il poti ajuta tu pe copilul tau acasa, sa il incurajezi sa ceara sprijin cadrului didactic deoarece, pana la urma, acesta este motivul pentru care merge la scoala: sa invete si sa inteleaga lucruri noi. Copilul tau a mers vreodata la scoala cu tema nefacuta?
Afla mai multe despre cum il poti ajuta pe copil cu temele pentru acasa din Ghidul Temelor.
Concurs! Raspunde in sectiunea de comentarii de mai jos la intrebarea „Care a fost ultima poveste citita de copilul tau sau pe care ai citit-o copilului tau?” si poti castiga una dintre cele doua invitatii duble oferite de Teatrul Zurli la piesa Cei trei purcelusi, de pe 5 Octombrie 2013. Piesa are loc in Bucuresti, la Puzzle Cafe (Calea Victoriei, nr. 155, bl. D1, tronson 6). Te rugam sa te asiguri ca ai lasat o adresa de email valida, la care te putem contacta . Concursul se desfasoara in perioada 30 Septembrie – 3 octombrie 2013. Mult succes! |
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
5 obiective pe care le poti propune copilului pentru noul an scolar
La fiecare inceput de an scolar, putem reflecta asupra planurilor, dorintelor si obiectivelor legate de scoala si invatare. Iata cinci idei de obiective pentru noul an scolar care pot creste motivatia copilului pentru invatare.
-
Copilul meu intampina dificultati la teme
Cele mai frecvente cauze pentru care temele pentru acasa devin o lupta nesfarsita.
-
Refuzul copilului de a face temele
Reactiile negative ale copiilor in fata temelor pentru acasa pot fi impartite in trei categorii: copilul se plange in legatura cu temele, le evita sau refuza de-a dreptul sa le faca.
Comentează:21 comentarii