characters characters

Factorii care influenteaza dezvoltarea copilului

40 de lucruri de care au nevoie copiii pentru a se dezvolta armonios

Propus de: SuntParinte.ro   |   08 octombrie 2019    |   6469 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 0 - 3 ani.

factorii care influenteaza dezvoltarea copiilor
Care sunt lucrurile de care are nevoie un copil pentru a se dezvolta armonios? Specialistii au condensat raspunsul complex la aceasta intrebare in 40 de factori importanti pentru evolutia celor mici.

Factori externi care influenteaza dezvoltarea copilului

Factorii care influenteaza dezvoltarea copiilor au fost impartiti in doua categorii mari: externi (referitori la lucrurile pe care copiii le primesc de la cei din jur) si interni (referitori la abilitatile, convingerile si atitudinile pe care copiii si le formeaza in timp).

Iata mai intai ce are nevoie un copil sa primeasca de la cei din jur pentru a se dezvolta armonios:

Sprijinul celor din jur

Copiii sunt inconjurati de oameni care ii iubesc, ii apreciaza, ii accepta si au grija de ei. Sprijinul celor din jur inseamna:

  • Sprijinul familiei. Familia ofera copilului dragoste si sprijin neconditionat.
  • Comunicare pozitiva in familie. Parintii comunica in mod pozitiv cu copilul, care se simte confortabil sa ceara sfaturi de la parinti.
  • Relatii stranse cu alti adulti. Copilulare relatii apropiate si sincere cu cel putin alti 3 adulti (bunici, matusi si unchi, vecini apropiati sau prieteni de familie).
  • Grija celor din comunitate. Pentru o buna dezvoltare, copiii au nevoie sa simta ca primesc sprijin din partea comunitatii in care traiesc. Poti crea aceasta stare daca ii implici pe copil in activitati de voluntariat, in proiecte si actiuni ale zonei in care traiti.
  • Un climat pozitiv in scoala. Pentru ca un elev sa se simta bine in scoala, el are nevoie sa se simta in siguranta, protejat si incurajat sa exploreze lumea din jur. Un climat pozitiv scolar inseamna un climat in care elevii au parte de interactiuni pozitive, si in care se pune accent pe valori.
  • Parinti implicati in scoala. In familiile in care parintii se implica prin diferite actiuni si comportamente, in viata de scolar a copilului, exista o relatie mai stransa intre copil si parinti, iar copiii au experiente scolare mai bune.

Libertate si responsabilizare

Copiii au nevoie sa se simta apreciati si valorosi pentru cei din jur. Se simt astfel atunci cand se simt in general in siguranta si sunt respectati. Acest lucru inseamna ca vor creste avand:

  • O comunitate care apreciaza copiii si tinerii. Cand cei din jur apreciaza potentialul, ideile si initiativele copiilor si tinerilor, dezvoltarea acestora este armonioasa.
  • Roluri sociale. Copiii si tinerii se simt utili in societatea din care fac parte, putand sa se implice in activitati diverse (voluntariat, actiuni caritabile) si asumandu-si responsabilitati sociale.
  • Ajutorul oferit celor din jur. Copiii si tineri au ocazia de a ajuta oamenii din jur.
  • Siguranta atat acasa, cat si la scoala si in locurile in care copiii isi desfasoara activitatea, in fiecare zi.

Limite si asteptari

Limitele si regulile consecvente le arata copiilor care sunt consecintele incalcarii regulilor si motivele pentru care regulile exista in general. De asemenea, copiii au nevoie sa fie incurajati sa faca tot ce pot pentru a obtine ce isi doresc.

  • Reguli si limite in familie. Familia are reguli clare, consecinte de dinainte stabilite si un nivel ridicat de monitorizare al copiilor.
  • Reguli si limite la scoala. Pentru ca elevii sa isi poata desfasura activitatea in mod natural, fara probleme, ei au nevoie ca scoala in care invata sa aiba reguli si consecinte clare pe care sa le aplice celor ce incalca regulile.
  • Reguli in comunitatea in care traiesc. Fiecare copil are nevoie sa simta ca exista niste reguli in locul in care locuieste si unde isi petrece timpul, zi de zi, precum si consecintele potentiale ale incalcarii acestor reguli.
  • Adulti ca exemple pozitive. Copilul poate observa parintii si alti adulti care au un comportament responsabil si pozitiv.
  • Influenta sociala pozitiva din partea prietenilor. Copilul are prieteni care se poarta responsabil si il incurajeaza sa faca la fel.
  • Asteptari ridicate atat din partea profesorilor, cat si a profesorilor, care sa ii incurajeze in ciuda obstacolelor pe care le intalnesc in cale.

Folosirea constructiva a timpului

Se refera la includerea in programul extrascolar a activitatilor care ii permit copilului sa invete lucruri noi, sa isi formeze noi abilitati si sa socializeze cu alti copii si adulti.

  • Activitati creative. Copilul petrece 3 sau mai multe ore pe saptamana formandu-si abilitati artistice: desen, pictura, muzica, teatru etc.
  • Programe pentru copii. Saptamanal, copiii au nevoie sa participe la activitati la care participa si alti copii precum: cluburi scolare, ateliere pentru copii, diferite activitati sportive sau de alta natura.
  • Activitati spirituale. Apartenenta la o comunitate religioasa sau spirituala poate avea efecte pozitive asupra copilului.
  • Timp liber, nestructurat. Copilul are ocazia sa petreaca timpul alaturi de alti copii sau singur, fara sa aiba o anumita activitate planificata.

Factorii interni care influenteaza dezvoltarea copilului

Decizia asumata de a invata

Pentru a se dezvolta armonios, copiii trebuie sa stie ca invatarea este importanta si au nevoie sa aiba incredere in propriile abilitati. De aceea, trebuie sa isi dezvolte:

  • Motivatia scolara. Copilul vrea sa obtina rezultate bune la scoala.
  • Implicare in invatare. Copilul are control asupra invatarii si isi asuma responsabilitatea pentru rezultatele obtinute.
  • Temele pentru casa. Copilul isi asuma responsabilitatea pentru teme si se implica activ in realizarea lor zilnica.
  • O legatura stransa cu scoala. Copilul simte ca apartine unei comunitati atunci cand se afla la scoala si este atasat emotional de persoanele din scoala.
  • Cititul de placere. Copilul citeste de placere cel putin 3 ore pe saptamana.

Valori morale pozitive

Copiii invata de mici sa faca alegeri. Pentru a face alegerile corecte, ei au nevoie sa isi formeze niste principii puternice si un sistem bun de valori. De aceea, ei au nevoie de:

  • Ajutorul oferit celorlalti. Copilul stie ca este important sa ii ajute pe cei din jur.
  • Egalitate si justitie sociala. Copilul este intelege ca toti oamenii au dreptul la sanse egale si este motivat sa lupte pentru reducerea saraciei sau foametei.
  • Integritate. Copilul lupta pentru convingerile sale, pe care le sustine in fata celorlalti.
  • Onestitate. Copilul spune adevarul chiar si atunci cand este dificil sa faca acest lucru.
  • Responsabilitate. Copilul accepta responsabilitatea pentru propriile actiuni si si-o asuma.
  • Cumpatare. Copilul stie ca trebuie sa evite comportamente de risc.

Competente sociale

Copiii mai au nevoie si de abilitati eficiente pentru a interactiona cu cei din jur, pentru a lua decizii dificile si a face fata situatiilor noi. Astfel ca, ei au nevoie sa invete:

  • Planificarea si luarea deciziilor. Fiecare copil trebuie sa invete ce inseamna un plan facut inainte de a actiona, ce inseamna sa iei o decizie, cum sa analizezi o situatie din mai multe puncte de vedere, cum sa cantaresti optiunile existente si sa o alegi pe cea mai buna.
  • Competente interpersonale. Acestea se refera la empatie, sensibilitate si abilitati de a construi relatii de prietenie frumoase.
  • Competente culturale. Inca de la cele mai mici varste, este bine ca fiecare copil sa invete ce inseamna discriminarea, etichetarea, ce consecinte pot sa aiba acestea asupra celor din jur si cum se simte confortul de a fi acceptat de cei din jur, indiferent de diferentee culturale, rasiale sau etnice.
  • Rezistenta la presiunea sociala si la influenta negativa. Copilul stie sa spuna nu atunci cand se afla sub influenta negativa a unui grup de prieteni.
  • Abilitati de rezolvare a conflictelor. Copilul are abilitati de comunicare asertiva, precum si de rezolvare de conflicte pe cale non-violenta.

Imagine de sine pozitiva

O parere buna despre sine, un nivel ridicat de incredere inseamna a avea o identitate pozitiva. Copiii au nevoie sa creada in ei si in ideea ca au control asupra lucrurilor care li se intampla. De aceea, ei au nevoie de:

  • Putere personala. Copilul simte ca are control asupra a ceea ce i se intampla si asupra propriilor reactii la evenimentele pe care nu le poate controla in totalitate.
  • Stima de sine sanatoasa. Copilul si-a format o stima de sine pozitiva in urma provocarilor pe care le-a depasit.
  • Scopul in viata. Copilul simte ca viata lui are un scop.
  • O perspectiva pozitiva asupra viitorului personal. Copilul priveste cu optimism catre viitor.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe