characters characters

Evaluarea Nationala la clasele primare

Ce uitam atunci cand e vorba de pregatirea corecta a elevilor

15 martie 2019    |   1137 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

evaluarea nationala la clasele primare
De curand, elevii de gimnaziu au sustinut simularea pentru Evaluarea Nationala, ceea ce le-a amintit si copiilor din clasele primare ca si ei vor sustine aceste testari oficiale.

Fiind insa abia la inceput de drum, aceste examene ii pot speria pe copii, mai ales daca adultii – cadre didactice si parinti – pun presiune si le transmit copiilor mesajul ca notele sunt cele mai importante.

In acest context, este foarte important sa ne intrebam, in primul rand, cum percep elevii din clasele I-IV Evaluarea Nationala.

„Elevii din clasa a doua percep Evaluarea Nationala ca fiind un eveniment deosebit in viata lor. Asteapta testarea cu emotie, dar si cu nerabdare. Au aflat ca la sfarsitul clasei a doua se finalizeaza si o etapa importanta din viata lor de elevi, etapa in care au dobandit achizitiile fundamentale (cititul, scrisul, calcule aritmetice simple) instrumente necesare pentru parcursul scolar viitor.

Prin intermediul testelor administrate la finalul clasei a doua, au ocazia sa demonstreze ca au invatat multe si ca pot aplica ceea ce au invatat pentru rezolvarea unor situatii concrete din viata de zi cu zi”, sustine Iuliana Dragan, specialist Intuitext in educatie si profesor pentru invatamantul primar.

Un alt punct de interes este modul in care parintii si cadrele didactice le vorbesc elevilor despre Evaluarile Nationale la clasele primare. Ce mesaje le pot transmite adultii pentru a nu le induce copiilor anxietatea de performanta?

„Testarea Nationala provoaca o oarecare neliniste in randul unor elevi. Aceasta neliniste deriva din presiunea constanta si de durata, exercitata de unii parinti, care nu au inteles rolul evaluarii, ca parte integranta a procesului de predare-invatare-evaluare.

De asemenea, sunt parinti care, din dorinta de a crea o motivatie in plus pentru activitatea de invatare a copilului, ii prezinta acestuia evaluarea ca pe un fel de „sabie a lui Damocles” care planeaza zi de zi asupra micului scolar.

De multe ori intalnim parinti care gresesc, avand asteptari prea mari raportate la potentialul copilului, si care insista, uneori impotriva vointei acestuia, sa lucreze teme suplimentare impovaratoare, invocand scopul de a obtine rezultate mai bune la Testarea Nationala.

In astfel de cazuri recomandam parintilor echilibru in privinta cerintelor impuse copilului”, este de parere specialistul Intuitext.

Pregatirea elevilor pentru examene – recomandari pentru invatatori si parinti

Specialistii in educatie le recomanda cadrelor didactice sa le transmita copiilor, inca din primii ani de scoala, sa nu se teama de greseli sau de rezultatele nemultumitoare obtinute la testari.

Greselile pot fi indreptate, iar rezultatele scolare nesatisfacatoare, obtinute la un moment dat, pot fi imbunatatite, prin efort propriu, in etapa urmatoare. Daca aceasta va fi optica elevilor, anxietatea de performanta a micilor scolari va fi la nivel minimal.

Parintii trebuie sa fie totdeauna intelegatori, sa le arate afectiune neconditionata copiilor si sa admita ca un scor (calificativ, punctaj sau nota) prea putin multumitor este unul de moment, care poate fi imbunatatit ulterior.

Totodata, e indicat ca adultii sa evite mustrarea sau etichetarea copiilor atunci cand obtin rezultate sub asteptari, atitudine foarte nociva, de altfel, pentru cei mici. Este de dorit ca elevii sa fie incurajati, ajutati, sustinuti, iar cadrul didactic si parintii sa formeze o echipa pe care copiii se pot sprijini constant.

Care este abordarea corecta a acestor testari importante si cum se pot pregati elevii in mod eficient si placut pentru Evaluarile Nationale la clasele primare?

In primul rand, elevii trebuie sa cunoasca, anterior perioadei testarilor, anumite date importante despre Evaluarea Nationala, care au darul de a-i linisti, deoarece ei vor sti astfel ce urmeaza si la ce sa se astepte.

De exemplu, e recomandat sa fie informati despre:

  • disciplinele la care vor fi testati;
  • perioada sustinerii testelor;
  • faptul ca testarea are un nivel mediu de dificultate;
  • tipurile de itemi sunt cunoscute si exersate la clasa;
  • modalitatea in care se va realiza evaluarea;
  • date despre cadrele didactice asistente si evaluatoare.

Pregatirea de zi cu zi a elevilor constituie, in acelasi timp, si o pregatire pentru Evaluarea Nationala. Cunostintele, competentele si capacitatile dobandite de micii scolari pe parcursul primelor clase primare constituie „materia prima” pentru conceperea itemilor de evaluare din cadrul testarii.

Aplicarea la clasa a unor teste, in care itemii de evaluare sunt formulati dupa modelul celor de la Testarea Nationala, constituie o necesitate, deoarece s-a constatat ca, desi elevii au cunostinte temeinice, rezultatele obtinute in urma testarii nu au fost multumitoare din cauza ca nu erau familiarizati cu aceste tipuri de itemi.

De aceea, activitatea de „simulare” a Evaluarilor Nationale, avand ca instrumente testele de Comunicare in limba romana si Matematica si explorarea mediului pentru clasa a IV-a, de pilda, precum cele ale Editurii Intuitext, devine o activitate indispensabila in aceasta perioada premergatoare testarii.

„O alta modalitate eficienta de pregatire a elevilor in vederea Testarii Nationale o constituie exersarea achizitiilor dobandite la clasa cu ajutorul produselor moderne de invatare, cum sunt produsele educationale online cum este ScoalaIntuitext.ro.

Platformele de invatare, cum este ScoalaIntuitext.ro, ofera o gama larga de modalitati de exersare si aprofundare a cunostintelor si capacitatilor, oferind un cadru placut de invatare prin joc.

Deosebit de stimulative pentru elevi, prin intermediul animatiilor, jocurilor, experimentelor, curiozitatilor, ii ajuta pe cei mici sa-si actualizeze notiunile insusite la clasa si le satisface placerea de a se juca in mediul digital.

De un real folos sunt testele propuse de platforma de invatare ScoalaIntuitext.ro, care ofera posibilitati multiple de verificare a cunostintelor, oferind feedback imediat si astfel elevul afla ce progrese a facut si unde trebuie sa mai exerseze”, sfatuieste Iuliana Dragan, specialist Intuitext in educatie si profesor pentru invatamantul primar.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe