characters characters

Copiii hiperactivi

Propus de: Irina Calota   |   31 ianuarie 2011    |   7975 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

copiii hiperactiviDaca te intorci cu copilul dupa o zi intreaga petrecuta la schi, frant de oboseala, copilul te intreaba senin "Si acum ce mai facem?" incepand sa topaie si sa sara prin camera? Cand mergeti in vizite, copilul tau vorbeste incontinuu si se misca precum un titirez peste tot? Poate ii place si sa puna mana pe obiectele din jur sau pur si simplu nu se poate abtine, asa ca desurubeaza orice ii pica in cale, trage, smulge pentru a vedea cum functioneaza. Doamna educatoare sau doamna invatatoare te cheama la scoala si iti spune ca intrerupe orele, vorbeste peste ceilalti copii, nu are rabdare sa ii vina randul, se misca si se foieste permanent in banca si nu ii place sa scrie si sa execute sarcini rutiniere?

In literatura de specialitate, un astfel de copil se numeste hiperactiv. De cele mai multe ori, copiii hiperactivi sunt la discretia stimulilor externi (vizuali, auditivi si tactili). Lor le este foarte dificil sa isi mentina atentia concentrata la o anumita sarcina sau la un anumit stimul deoarece ceilalti stimuli externi nu pot fi opriti. Asadar, copilului hiperactiv ii este foarte dificil si uneori imposibil sa controleze supra-stimularile senzoriale (miscarile din jurul sau, sunetele sau zgometele, obiectele ce trebuie atinse).

Cum interactionezi cu copiii hiperactivi

1. Oferirea de solutii de linistire

Este foarte important sa iti aduci aminte in momentele in care te simti exasperat de comportamentele copilului, ca face toate acestea pentru ca este hiperactiv, pentru ca nu se poate sau ii este foarte greu sa se abtina. Simte nevoia sa se miste, sa vorbeasca peste ceilalti, sa puna mana peste tot. Nu face toate acestea pentru a te scoate pe tine din sarite sau pentru a te pedepsi in vreun fel, ci din cauza hiperactivitatii. Are nevoie de interventia ta calma si linistita pentru a se putea reorganiza. Este foarte important sa discuti cu el despre cum se simte sau cum ar descrie starea lui cand incepe sa alerge sau sa se miste necontrolat. Astfel, te apropii de el si ii arati ca vrei sa il intelegi si sa gasiti impreuna solutii care il pot ajuta in restabilirea controlului.

In momentele "critice" poti sa apelezi la tehnica respiratului adanc de 5 ori. Poate parea banala, insa chiar functioneaza (de cele mai multe ori). Il poti invata pe copil tehnica respiratului de cinci ori adanc, dupa o discutie despre cum se poate linisti in momentele in care devine foarte energic. Incurajeaza-l sa isi spuna in minte: "Stop miscare!" (eventual poate sa isi imagineze si un semafor cu lumina rosie aprinsa), dupa care sa respire adanc (inspira pe nas si expira pe gura) si sa numere pana la 5.

O alta tehnica recomandata acasa este masajul de relaxare. Atingerea este importanta pentru copiii hiperactivi, asadar, in momentele in care se simt foarte tensionati si agitati poti sa "ii inviti la o sesiune reciproca de masaj". Este important ca masajul sa fie facut cu miscari lente si ample, nu foarte apasate. In acest fel il poti ajuta sa se relaxeze corporal. Masajul poate sa cuprinda umerii si spatele, tamplele si fruntea, scalpul. Poti folosi masajul tematic si sa calatoriti imaginar prin tot felul de locuri relaxante si calme: o padure, o cascada, pe munte etc. Asa il ajuti sa se relaxeze mental si reduci din agitatia psihica. Literatura de specialitate ofera numeroase tehnici creative de linistire si relaxare a copiilor hiperactivi la care poti apela, precum: plimbat cateva minute, luat o pauza de 2 minute, imaginat un loc foarte relaxant, sa spuna cum se simte etc.

2. Implicarea in activitati de descarcare a energiei
Uneori sunt momente cand doar activitatea functioneaza. In aceste momente este foarte important sa le fie oferite copiilor hiperactivi modalitati de consumare a energiei in scopuri constructive.

La scoala, copilul hiperactiv se agita si nu gaseste singur resursele necesare pentru a se linisti. In acel moment, cadrul didactic il poate trimite pana la secretariat sau cabinetul directorului pentru a duce ceva; ii poate da sarcina de a ascuti creioanele; il poate trimite sa stearga tabla sau sa imparta fisele colegilor. Iar dupa ce copilul a indeplinit respectivele sarcini, cadrul didactic poate sa sublinieze ca aceste sarcini l-au ajutat sa se linisteasca si ca apreciaza ajutorul oferit.

Acasa, poti aranja o parte a camerei unde semaforul este verde pentru energie. Puteti sa amplasati un joc de Wii (o jumatate de ora de tenis, bowling sau schi ii poate risipi din energia acumulata), un cos de baschet (puteti folosi mingi de plus), o saltea de sarit, saltele moi pe care copilul se poate rostogoli si sari in voie, perne sau un sac de box. Poti include si obiecte cu rol de descarcare intr-o maniera mai linistita: coli mari de hartie, pensule si acuarele, creioane colorate, plastilina si lut, carti de povesti. Iar in afara casei, sporturile de echipa le dau copiilor hiperactivi ocazia sa-si exerseze manierele sociale.

Implica-l de asemenea pe copil in cat mai multe sarcini, da-i responsabilitati corespunzatoare varstei sale: sa te ajute la udatul florilor, sa puna masa, sa te ajute la cumparaturi. In asa fel se va simti valorizat si va vedea un atu in acele trasaturi pentru care de multe ori este admonestat.

3. Observarea si incurajarea comportamentelor adecvate
Este foarte posibil ca multi copii hiperactivi sa se fi obisnuit cu maniera negativa prin care capata toata atentia celorlalti. Ei pot ajunge la concluzia eronata ca asa pot fi in centrul atentiei celorlalti. Este foarte important ca parintii si educatorii sa nu intareasca aceasta convingere prin numeroasele atentionari negative "Relu, iar vorbesti? / Relu, inceteaza! / Relu, daca mai aud un sunet te dau afara!". Este esential ca parintii si educatorii sa ignore comportamentele neadecvate mai mult decat sa le sublinieze prin atentionari. Pot fi insa mai activi in intarirea verbala si atitudinala a comportamentelor potrivite si adecvate ale copiilor hiperactivi.

Copiii hiperactivi au nevoie de incurajare nu doar in momentele in care au reusit sa se controleze si sa gestioneze situatia, ci mai ales in momentele dificile, cand nu s-au putut controla. Este important sa le recunosti sentimentele si sa ii arati ca esti alaturi de el neconditionat. „Relu, vad ca te straduiesti foarte mult sa te controlezi. Banuiesc ca e greu atunci cand nu reusesti. As vrea sa pot sa te ajut mai mult. Cum te simti atunci cand iti vine sa te misti incontinuu? Ce as putea sa iti spun sa te ajut? Ce ai putea sa iti spui tu? ”. Dialogul este esential in construirea unei relatii bazate pe respect cu copilul tau.
 
Nu uita ca ai nevoie de intelegere si rabdare in interactiunea cu copiii hiperactivi!


Irina Calota
Psiholog clinician autonom
http://atelierecreative.wordpress.com

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Utilizator Anonim
    Ancuta    24.02.2014 - 15:16
    Am si eu un copil cu ADHD la gradinita copilului meu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Semne ADHD
    Semne care indica ADHD-ul la copii
    21 august 2023   

    Tulburarea de deficit atentional si hiperactivitate, cunoscuta prescurtat ca si ADHD este una din cele mai comune tulburari neurologice intalnite in cazul copiilor.

  • ADHD si problemele de comportament
    ADHD si problemele de comportament
    24 iulie 2023   

    Copiii diagnosticati cu ADHD pot avea probleme nu doar de invatare, ci si de comportament si relationare cu cei din jur.

  • Hiperactivitate
    Hiperactivitatea - cum o recunosti la copilul tau
    04 octombrie 2022   

    Cum iti dai seama ca ai un copil hiperactiv si cand ar trebui sa te ingrijorezi in legatura cu acest lucru? Iata cateva repere legate de capacitatea copiilor de a-si controla miscarile si atentia, in functie de varsta.

Mai multe