characters characters

Ajuta-l pe copil sa nu amane

Propus de: SuntParinte.ro   |   13 august 2013    |   2370 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani.

“Ma ocup mai tarziu.”, “Mai intai trebuie sa fac ordine in camera, apoi ma apuc de treaba.”, “Azi ma relaxez, maine incep sa lucrez la proiect.”, toate acestea sunt lucruri pe care ni le spunem atunci cand stim ca ar fi bine sa incepem sa facem ceva, dar acel ceva ni se pare prea greu, prea complicat sau prea neinteresant. Nu doar adultii fac acest lucru, ci si copiii. Cum il ajuti pe copil sa renunte la acest obicei?

Cum recunosti copilul care are tendinta de amana:

-inainte de a incepe o tema, simte nevoia sa faca ordine in toata camera
-imediat ce s-a asezat la birou, i se face pofta de o mica gustare
-rescrie de mai multe ori fraza de inceput a proiectului sau a temei.
-isi pregateste cartile si materialele necesare, eventual le poarta dupa el tot timpul, dar nu le deschide pentru a incepe sa invete
-este iritat de orice intrebare referitoare la progresul temei.

Cateva recomandari pentru a-l invata pe copil sa nu amane


1.Fii un exemplu pentru el. Demonstreaza-i, zi de zi, ca iti este mult mai usor daca nu amani lucrurile pe care le ai de facut.

2.Ajuta-l sa identifice situatiile in care amana fara motiv
sarcina pe care o are de facut. Scuze precum: nu am chef acum, maine o sa fiu in dispozitia potrivita ca sa ma ocup de proiect etc. nu sunt motive rationale, ci semne clare ca amana sarcina, dintr-un motiv sau altul.

3.Daca sarcina pe care o are de facut este prea complexa, ajuta-l sa o imparta in parti mai mici. De exemplu: are de scris un eseu despre o nuvela pentru saptamana viitoare? Poate imparti etapele acestei sarcini pentru mai multe zile: intr-o zi, poate sa se ocupe de citirea nuvelei, a doua zi: poate citi critica literara si isi poate nota ideile principale, in a treia zi se poate ocupa de redactarea finala a eseului. Astfel, tema nu va mai fi un factor de stres, iar o data ce a inceput sa se ocupe de ea, va disparea senzatia ca este prea dificila.

4.In cazul in care sarcina este complet neplacuta, incurajeaza-l sa isi ofere o mica recompensa pentru finalizarea ei. Nu este vorba decat de a-si oferi un impuls pentru a incepe mai repede si pentru a incheia sarcina. Sarcinile neplacute pot fi finalizate mai rapid daca sunt trecute primele pe lista. Arata-i care sunt beneficiile realizarii sarcinii respective – de exemplu, isi va repara media la o anumita materie, ceea ce va conta pentru a intra la un liceu bun. Prezinta-i o alta perspectiva asupra problemei: cu cat va finaliza mai rapid, cu atat va fi nevoit sa se gandeasca mai putin la sarcina respectiva.

5. Incurajeaza-l sa spuna si altor persoane termenele limita pentru activitatile pe care le are de facut. Este posibil sa se simta mai responsabil daca si altcineva stie ce si cand si-a propus sa realizeze. De asemenea, este bine sa stabileasca un termen limita “de siguranta”, cu doua sau trei zile mai devreme decat cel real.

6. Arata-i ca nimeni nu e perfect. Daca observi ca preadolescentul tau tinde sa se critice excesiv, se teme sa nu greseasca, are asteptari foarte mari de la el insusi, dar si de la ceilalti, ii este greu sa ia decizii si amana finalizare lor pentru ca “Mereu este loc pentru mai bine”, este posibil sa aiba o tendinta spre perfectionism. Ajuta-l sa tina sub control aceasta tendinta, invatandu-l sa prioritizeze activitatile si setandu-si termene limita realiste.

7.Daca sarcina pe care o are de indeplinit este prea dificila si simte ca nu are abilitatile necesare pentru a o realiza, este foarte probabil sa o amane.  Poti verifica daca aceasta este cauza amanarii prin intrebari de genul:” Ai toate informatiile necesare?” “Suna complicat ce ai de facut, nu este greu?”. Arata-i intelegere si disponibilitatea de a-l ajuta. Daca intr-adevar, copilul simte ca nu poate realiza sarcina pe care o are de facut, ofera-i sprijinul tau pentru a gasi impreuna solutia.

8.Invata-l sa foloseasca tot timpul de care dispune.
Calculeaza impreuna cu el cat timp pierdeti in fiecare zi pe drumul serviciu-acasa/scoala-acasa, in salile de asteptare sau la coada si ganditi-va la modalitati de a-l folosi in mod util.

9.Recomanda-i sa gaseasca momentul potrivit pentru activitatea potrivita Ajuta-l sa isi dea seama in ce moment al zilei invata cel mai bine la o anumita materie. De exemplu, daca ii este foarte greu sa se concentreze la tema la matematica, aceasta va fi prima de care se va ocupa cand va veni acasa. Astfel, va evita sa se ocupe de ea seara tarziu, cand este obosit.

Afla ce alte abilitati legate de managementul timpului este bine sa il inveti pe copil, in functie de varsta, din Ghidul Timpului.

Un stil de viata sanatos, care asigura copilului suficienta odihna si energie, asteptari realiste din partea celor din jur si incurajarile parintilor sunt de asemenea factori importanti care il vor ajuta pe copil sa depaseasca tendinta de a amana lucrurile dificile sau neplacute. Copilul tau ce amana cel mai des?

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • clarissa33_sp
    clarissa33_sp    14.08.2013 - 13:49
    Este foarte important si stilul de viata al copilului, care ii asigura cantitatea necesara de energie pentru a face fata tuturor activitatilor. De multe ori, amanam pentru ca suntem prea obositi sau pentru ca suntem descurajati si nu credem ca vom reusi. Eu am incurajat-o pe fiica mea sa inceapa intotdeauna cu temele mai grele, ca sa scape de ele mai repede. Incerc sa am si eu aceeasi atitudine, sa ma ocup cu prioritate de lucrurile care nu ma bucura sau ma streseaza, tocmai pentru a reduce stresul pe care il provoaca.

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Ce este procrastinarea
    „Fac temele mai tarziu!”. Cum il ajuti pe copil sa nu mai amane
    14 aprilie 2021   

    Procrastinarea sau tendinta de a amana se afla in stransa legatura cu stima de sine scazuta, cu convingeri irationale, frica de esec, depresia si obiceiurile neficiente de invatare.

  • Functiile executive in adolescenta
    Cum ii ajutam pe adolescenti sa devina responsabili si organizati
    06 aprilie 2021   

    Pregatirea pentru examene, exigentele scolare mai ridicate din gimnaziu si liceu, un numar mai crescut de ore si materii, relatiile sociale mai complexe si presiunea sociala mai ridicata sunt toti factori care solicita atat emotional, cat si intelectual preadolescentii si adolescentii.

  • Cum il ajuti pe adolescent sa fie mai organizat
    Cum il ajuti pe adolescent sa fie mai organizat
    29 septembrie 2020   

    Lipsa de organizare la adolescenti este adesea perceputa ca fiind un rezultat al nepasarii, lenei si chiar indiferentei. In realitate, aceasta poate ascunde rusine, anxietate, frustrare si consecinte dificile cu care adolescentii trebuie sa se confrunte.

Mai multe