characters characters

Tipuri de motivatie

Propus de: SuntParinte.ro   |   11 iunie 2018    |   8391 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

tipuri de motivatie
Motivatia este dorinta ce sta in spatele oricarei actiuni pe care o intreprindem si este precursorul invatarii. De-a lungul vietii, invatam o multime de lucruri, fara a fi constienti de toate. Inca din primele zile de la nastere, copiii sunt atrasi de tot ceea ce este nou si au o dorinta foarte mare de a explora. Motivatia este cea care dicteaza abilitatea copiilor de a-si orienta atentia, perceptia si gandirea catre anumite activitati.


Citeste si alte materiale despre motivatie:


Motivatia intrinseca versus motivatia extrinseca


Cum ii motivam pe copii sa invete



Tipuri de motivatie

Psihologii au identificat de-a lungul timpului, doua forme diferite de motivatie: intrinseca si extrinseca. Motivatia intrinseca se refera la a realiza o actiune sau activitate deoarece aceasta ne ofera o satisfactie (asa cum jocurile copiilor le ofera acestora bucurie). Motivatia extrinseca, pe de alta parte, se refera la a face ceva pentru un motiv extern persoanei, precum o recompensa, pentru a primi note mai mari, pentru a primi aprobarea parintilor sau a profesorilor etc.


Copiii dominati de motivatia extrinseca sunt deseori motivati sa invete nu fiindca le place sau se simt bine intelegand lucruri noi, ci fiindca obtin ceva de pe urma acestui proces. Cea mai utila forma de motivatie, cu efecte pe termen lung si care il va ajuta mereu pe un copil, este motivatia intrinseca. Aceasta va exista in orice context si pe tot parcursul vietii, spre deosebire de motivatia extrinseca care atunci cand nu exista „recompensa”, nici sarcina nu va mai fi indeplinita fiindca copilul nu se va mai simti motivat.


Motivatia intrinseca a elevilor

Cum pastram vie motivatia intrinseca a elevilor? Urmand cateva principii simple.

Obiective personale versus performanta. Cand copiii pot sa gaseasca un motiv personal pentru care sa invete un anumit lucru, va fi mult mai motivat. De aceea, parintii si profesorii isi pot lasa copiii sa isi aleaga singuri obiectivele de invatare. De exemplu, Pana la sfarsitul lunii, vreau sa invat 300 de cuvinte noi in limba franceza.”

Succese mici si repetate. Cand copiii traiesc inca de la inceputul activitatii de invatare sentimentul de succes si au satisfactia de a fi inteles, sunt mult mai motivati sa continue. De aceea, invatarea trebuie sa inceapa intotdeauna cu informatii usor accesibile si simple, pe care copilul le poate urmari si asimila cu usurinta.

Incurajarea comportamentelor pozitive. Cand un adult semnificativ din viata copilului apreciaza si scoate in evidenta frecvent comportamentele pozitive ale copilului, acesta va tinde sa le repete. In primul rand, pentru ca intelege de ce sunt eficiente si in al doilea rand, pentru ca va interioriza aceste comportamente. De aceea, este mai util sa spunem copiilor “Este foarte bine ca ai cautat informatii din alte surse atunci cand nu ai inteles lectia.” decat sa ii laudam inteligenta, pur si simplu.

Abilitati de organizare. Chiar daca nu pare a avea prea multa legatura cu motivatia, adevarul este ca organizarea eficienta a lucrurilor pe care le avem de facut este esentiala pentru echilibrul nostru emotional. Cand un copil se simte coplesit de toate temele si proiectele pe care le are de facut in scurt tip, nu va fi neaparat motivat sa inceapa sa le faca sau stresul resimtit ii fa afecta rezultatele. De aceea, daca il inveti pe copil sa isi imparta fiecare proiect in diferite etape mai mici (si materia de invatat in capitole sau lectii), pe care sa le realizeze in timp, ii va fi mult mai usor si, implicit, va fi mai putin tentat sa amane. Autonomia este importanta si in aceasta privinta: copiii vor fi mai motivati sa termine un proiect daca ei sunt cei care si-au organizat activitatea pentru el.

Feedback constructiv in loc de critica. Atunci cand oferim feedback pozitiv unui copil, il invatam ce paote face mai bine data viitoare, fara a pune accentul doar pe greseli. Acesta este cel mai eficient mod in care putem vorbi copiilor despre performantele lor, indiferent de cat de scazute ar fi acestea.

Motivatia intrinseca pentru o activitate nu ramane tot timpul la acelasi nivel, fiind deseori ridicata atunci cand exista un element de noutate, dar si cand copilul se afla intr-o stare de echilibru emotional, este odihnit si nu are alte preocupari. In momentele in care motivatia intrinseca a copiilor este scazuta, intra in scena disciplina si perseverenta. Copiii au nevoie sa invete sa depuna efort chiar si atunci cand nu sunt motivati sa faca acest lucru, tocmai pentru a-si atinge un scop pe termen lung.

*Sursa foto:Pixaby.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe