characters characters

Temele pentru acasa: concluziile consultarii publice realizate de Ministerul Educatiei

14 decembrie 2017    |   5129 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

temele pentru acasa concluziile consultarii publice
Ministerul Educatiei Nationale si Institutul de Stiinte ale Educatiei au organizat o consultare publica privind rolul temelor pentru acasa, la care au participat 70952 respondenti, dintre care 27383 parinti (84% - mame), 32786 de elevi si 10783 de cadre didactice din toate judetele tarii.

Citeste si alte materiale pe aceeasi tema:

Cum il poti ajuta pe copil sa isi organizeze temele pentru acasa

Cum este bine sa il ajuti pe copil la temele pentru acasa


Iata principalele concluzii ale cercetarii:

Cum sunt vazute temele pentru acasa

  • Cei mai multi participanti sunt de acord ca temele sunt utile si necesare pentru imbunatatirea invatarii.
  • Peste jumatate dintre cadrele didactice declara ca nu dau temele pentru vacanta.
  • 75-80% dintre elevii si parintii care au completat chestionarele considera ca temele sunt adesea prea obositoare si prea multe si ca acestea consuma o mare parte din timpul liber.
  • 70,7% dintre parinti si 67,8% dintre elevi considera ca temele sunt sursa de neliniste, ingrijorare sau stres, mai ales la gimnaziu si la liceu. Doar 27% dintre profesori sunt de acord cu aceasta afirmatie.
  • Aproape 80% dintre parinti declara ca elevii au nevoie de ajutor pentru a-si face temele, in timp ce majoritatea profesorilor nu sunt de acord cu aceasta idee.
  • Majoritatea temelor sunt considerate insa monotone, repetitive si dificile, in timp ce parintii si copiii si-ar dori sa primeasca teme diferentiate, provocatoare, care sa presupuna rezolvari creative si in echipa.
  • Cadrele didactice sustin cu prioritate efectele pozitive ale acestora, in timp ce elevii si parintii mentioneaza, in ponderi mai mari, riscuri sau chiar efecte negative ale temelor pentru acasa.

Referitor la timpul pe care il necesita temele pentru acasa:

O treime dintre elevi lucreaza peste 3 ore zilnic pentru rezolvarea temelor scrise, iar jumatate dintre acestia, de 1-3 ore zilnic. Timpul liber de la sfarsitul saptamanii este folosit cu precadere pentru pregatirea temelor si lectiilor pentru urmatoarea saptamana de scoala.

Cum sunt temele pentru acasa

  • Cei mai multi elevi declara ca temele pentru acasa se bazeaza exclusiv pe informatiile predate la clasa ((42,1%), 27,4% dintre elevi declara ca folosesc si informatiile primite la orele anterioare, 13,5% folosesc informatii din surse suplimentare indicate de profesori, iar 12% dintre elevi cauta informatii pe cont propriu.
  • 82,1% dintre profesori declara ca nu dau niciodata sau rareori teme individualizate, adaptate nevoilor specific ale fiecarui elev. Temele obligatorii comune pentru toti elevii sunt majoritare (67%), in timp ce doar 17,8% dintre teme sunt differentiate, cu rolul de a recupera lacunele in invatare, iar 9,4% dintre teme sunt cu rol de aprofundare si pregatire pentru concursuri sau olimpiade.

Dificultatile elevilor privind temele pentru acasa

Multe voci din randul cadrelor didactice care au raspuns chestionarului ii considera pe parintii elevilor principalii vinovati pentru ca nu valorizeaza si nu sprijina, in masura in care ar fi necesar, aceste activitati. Se acuza faptul ca cei mai multi dintre parinti sunt indiferenti, ca manifesta o atitudine necooperanta, (”atitudinea anti-invatare”, o numeste unul dintre profesori) si o mentalitate refractara la educatia scolara, deci si la dificultatile scolare ale elevilor, mai ales in mediul rural.

  • 49% dintre elevi se plang cand temele sunt prea multe, aproape 60% cand temele sunt prea dificile; 16,6% cand nu le este clar ceea ce trebuie sa faca, 40% cand nu le place materia; 27% cand nu au note bune la acea materie, 7,4% cand nu agreeaza profesorul care preda sau 16% cand nu se simt capabili.
  • Alte motive pentru care copiii nu isi fac temele sau le considera o povara: nu au utilitate practica, constau in exercitii gresite sau care depasesc nivelul de cunostinte din cadrul lectiei, atitudinea nepotrivita a cadrului didactic fata de elevi, accentuarea greselilor copiilor, explicatiile ineficiente ale cadrului didactic sau lipsa aprecierii atunci cand copiii isi realizeaza temele.

Cum se implica parintii in realizarea temelor

  • 58,4% dintre parinti isi ajuta copiii punctual, acolo unde li se cere ajutorul sau unde observa ca apar dificultati de intelegere.
  • 55% dintre parinti ofera explicatii suplimentare pentru a clarifica cerinta unui exercitiu
  • 44,4% dintre parinti doar controleaza daca temele au fost facute de catre copil, fara a oferi un ajutor concret.
  • 43% dintre parinti ii ajuta pe copii sa se documenteze cu privire la anumite teme, 32% ii ajuta la proiectele practice si 26% la temele de sinteza.

Poti citi raportul complet al acestei cercetari pe site-ul Institutului de Stiinte ale Educatiei.


*Sursa foto: Pexels.com

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    Marinescu Georgiana    14.12.2017 - 15:36
    În elaborarea acestui rezultat nu s-a ținut cont de comentariile părinților. Nu temele sunt problema. Problema majora pleacă de la programe școlare mult prea încărcate. Profesorii predau în ritm alert, iar copiii noștri nu au timp sa aprofundeze materia. Dacă ți se preda în fiecare ora ceva nou nu ai cum sa sedimentezi atâta materie. De exersat nici nu poate fi vorba!