Scoala fara note si fara clase

„Copiii invata doar daca vor sa invete, nu pot fi fortati.”

14 noiembrie 2016   

Varsta: 6 - 11 ani.

scoala fara clase si fara note
„Daca observam modul in care invata copiii in primii lor ani de viata, vedem ca pot si invata pe cont propriu – ii lasam singuri sa se tarasca, sa mearga, sa vorbeasca si sa castige controlul asupra propriului corp.Toate aceste lucruri se intampla cu extrem de putin ajutor din partea parintilor. Nu poti face pe cineva sa invete, daca acea persoana nu vrea sa invete. Iar copiii, daca vor sa invete, vor invata”, sustine Daniel Greenberg, co-fondator al scolii Sudbury din Danemarca.

Scoala Sudbury Valley este o scoala daneza, creata dupa modelul scolii americane situate in Sudbury Valley, in Massachusetts, SUA,printre putinele scoli din lume care promoveaza invatarea autodirectionata si principii de unschooling. Aceasta scoala ofera copiilor libertatea de a-si explora propriile interese in mod nelimitat. Aici nu exista ore, note sau impartirea elevilor in functie de anumite criterii, pe clase. Copiii cu varsta cuprinsa intre 4 si 18 ani sunt bineveniti atata timp cat respecta principiile scolii. Ideea dupa care functioneaza aceasta scoala este aceea ca elevii sunt echipati cu abilitati naturale de invatare care nu necesita controlul sau implicarea adultilor.

Astfel, elevii aici sunt incurajati sa isi urmeze propriile interese si pasiuni in orice modalitate isi doresc, in orice domeniu isi doresc. Pentru parintii care isi trimit copiii la scolile traditionale, aceasta scoala pare a fi extrema, radicala si chiar periculoasa pentru viitorul copilului lor. „Cum vor invata copiii, daca nu exista o persoana care sa le predea?” sau „Cum vor invata sa scrie si sa citeasca?” sunt cele mai frecvente intrebari ale parintilor care afla despre acest tip de scoala.

Sustinatorii scolii fara teme, fara ore si fara clasa arata insa ca aceste ingrijorari sunt rezultatul ideii repetate, de-a lungul anilor, ca interventiile adultilor si controlul aceastora asupra copiilor sunt necesare. Astfel, in scolile traditionale se porneste de la ideea ca cei mici au o rezistenta naturala la invatare si ca au nevoie de controlul adultilor pentru a putea invata. Cu alte cuvinte, scoala traditionala porneste de la ideea ca un copil nu ar invata din proprie initiativa si trebuie consdus si controlat pentru a invata.

Scolile inovative insa pornesc de la intrebarea: „Dar daca de fapt tot acest control exercitat asupra copilului trezeste de fapt rezistenta lui fata de invatare, facandu-l sa fie apatic sau sa se revolte?”.

In scoala daneza in schimb, copilul este vazut ca demn de incredere si capabil sa isi directioneze singur invatarea. Copilul e considerat competent si si cu drepturi egale ca membru al societatii. I se ofera spatiu si timp pentru a descoperi singur ce anume ii place si ce il intereseaza.

Daniel Greenberg, autor al cartii „Free at last” (Liberi in sfarsit) si co-fondator al filosofiei care sta la baza scolii, arata ca unii copii din scoala Sudbury invata de multe ori cantitati mari de informatii intr-un timp scurt. De exemplu, un grup de copii cu varste intre 9 si 12 ani au invatat, cu ajutorul unui profesor de matematica, toata materia pentru clasele VI-XII in 20 saptamani. De ce invata copiii cu dificultate in scolile traditionale? Pentru ca nu le place felul in care profesorii incearca sa ii oblige sa invete. De aceea, materia este reluata an de an, pentru ca, prin repetitie, copiii sa ajunga sa retina macar o parte din informatii. Un copil care initiaza el insusi invatarea, care vrea sa invete, poate acoperi materia mult mai rapid decat copiii din scolile traditionale.

Aceste scoli, bazate pe libertatea copiilor de a invata ce isi doresc, atrag atentia asupra nevoii de a reevalua felul in care privim educatia: „Scolile Sudbury sunt un exemplu puternic al abilitatii copiilor de a invata fara controlul adultilor, iar rezultatul acestui tip de educatie nu este o persoana lenesa, apatica si analfabeta. Acesta este, in mod ironic, produsul scolilor traditionale.”

Adultii se tem sa isi lase copiii sa fie liberi, pentru ca la randul lor, atunci cand au fost copii si s-au manifestat liber, au fost pedepsiti. Libertatea copiilor, pusa intr-un context prielnic, intr-un mediu potrivit pentru dezvoltare, poate duce la valorificarea potentialului acestora.

Sursa: TeachersJourneytoLife.com


*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/photogramma1/3654987235/

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu