characters characters

Sanatatea mintala a elevilor

De ce ar trebui ca profesorii sa invete despre sanatatea mintala a copiilor

11 aprilie 2017    |   3237 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

sanatatea mintala a elevilor
Potrivit statisticilor oferite de Organizatia Mondiala pentru Sanatate, intre 10 si 20% dintre copii si adolescenti sufera de probleme de sanatate mintala, iar jumatate dintre aceste probleme se manifesta pana la varsta de 14 ani, iar trei sferturi din ele, pana la 25 ani. Problemele neuropsihiatrice reprezinta principala cauza de dizabilitate in randul copiilor si adolescentilor la nivel global.

Copiii si adolescentii cu probleme de sanatate mintala vor avea probleme la scoala, iar dezvoltarea lor emotionala va avea de suferit.

Cine  poate ajuta la identificarea timpurie a problemelor psihologice in randul copiilor? Adultii care petrec mult timp cu ei, observandu-i si interactionand direct. Cu alte cuvinte, cadrele didactice pot juca un rol esential in ajutarea elevilor cu probleme de sanatate mintala.

De multe ori, in spatele problemelor de invatare stau probleme de comportament, de concentrare a atentiei sau cele emotionale. Insa in general acesti copii sunt etichetati ca „lenesi”, „obraznici”, „neatenti” sau lipsiti de motivatia de a invata. Problemele de comportament care sunt asociate cu problemele psihologice sunt de multe ori sanctionate la scoala prin pedepse, note mici sau avertismente. De asemenea, rata abandonului scolar este ridicata in randul elevilor cu probleme de sanatate mintala. Iar sinuciderea reprezinta a doua cauza de deces in randul tinerilor (intre 15 si 29 ani). Asadar, importanta identificarii din timp a copiilor cu probleme nu poate fi subestimata.

In alte tari, exista initiative care incearca introducerea notiunilor de sanatate mintala in curriculum-ul scolilor, ajutand atat cadrele didactice sa se informeze pe aceste teme, dar si sa reduca stigmatul social asociat cu acest tip de probleme.  

„Experienta din sala de clasa te poate ajuta sa observi mai repede anumite simptome daca ai stii ce anume sa cauti. Un copil ajutat de timpuriu este un copil salvat, care va avea mai putine probleme si al carui traseu educational si de viata va fi cu mai putine obstacole”, sustine un profesor.

Desi unele cadre didactice considera ca o astfel de pregatire nu ar fi necesara fiindca nu intra in sarcina lor sa identifice aceste simptome, poate fi utila pentru a-i ajuta sa faca diferenta dintre probleme reale de sanatate mintala si problemele care pot fi gestionate prin actiuni concrete la clasa. Astfel,o asemenea formare ar contribui la performanta profesionala a cadrelor didactice.

Cum altfel poate fi valoroasa interventia cadrelor didactice in privinta sanatatii mintale a elevilor?

  • Profesorii pot oferi informatii importante despre elevi consilierilor scolari, parintilor si altor persoane implicate in asistarea copiilor cu probleme
  • Profesorii pot identifica ariile de dezvoltare in care copiii au deficite din cauza problemelor de sanatate mintala.
  • Pot coopera cu parintii pentru a oferi acelasi tip de sprijin copiilor.
  • Pot sa ii ajute pe copii sa isi dezvolte abilitatile de viata ramase nedezvoltate ca urmare a problemelor de sanatate mintala

Pana cand va exista o strategie la nivel national referitoare la implicarea cadrelor didactice in imbunatatirea sanatatii mintale a elevilor, profesorii se pot informa pe cont propriu despre problemele de sanatate mintala, pot initia colaborari cu consilierii scolari, pot integra in lectiile lor notiuni de sanatate mintala si pot pastra o atitudine deschisa fata de elevii lor.

Sursa: KQED.org


*Sursa foto: Flickr.com


Citeste si:


Cat de des vorbesc parintii copiilor despre sanatatea mintala?


Cand nu dorm suficient, adolescentii pot avea probleme emotionale

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu