characters characters

Invatarea vizibila

De ce au nevoie copiii pentru a invata eficient

20 octombrie 2017    |   5896 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

invatarea eficienta
Atat cadrele didactice, cat si parintii sunt interesati de cele mai eficiente metode de invatare si predare, astfel incat copiii sa invete nu doar pentru teste si examene, ci si pentru propria lor evolutie personala.

In cartea „Invatarea vizibila”, John Hattie analizeaza care sunt cele mai eficiente strategii de predare si invatare si ce presupune cu adevarat invatarea eficienta.

Unul dintre cele mai inedite aspecte introduse de teoria lui Hattie se refera la cele trei elemente pe care orice copil le aduce atunci cand invata ceva: cunostintele anterioare, convingerile despre invatare si motivatia pentru invatare.

De multe ori, profesorii si parintii pun accentul pe cunostintele anterioare, care sunt importante, dar nu sunt singurele aspecte esentiale pentru succes. Convingerile copiilor despre invatare sunt la fel de importante. Pentru a incuraja invatarea, iata cele mai importante convingeri pe care este bine sa le aiba un copil:

  • Sa simta ca apartine unei comunitati scolare (sa fie acceptat si inclus in grupul clasei si al scolii)
  • Sa fie convins ca poate avea succes – chiar daca activitatea este considerata dificila, convingerea copilului ca o poate realiza dicteaza  perseverenta cu care copilul incearca sa invete sau sa rezolve problema cu care se confrunta.
  • Sa fie convins ca activitatea de invatare are sens si este semnificativa pentru lumea reala.
  • Sa creada in faptul ca propria capacitate de invatare poate fi imbunatatita prin efort.

Criteriul de reusita sau de succes

Un alt aspect important al invatarii eficiente este modul in care fiecare elev intelege criteriul de succes pentru a invata o sarcina. Hattie numeste aceasta faza ante-invatare si arata ca daca un elev nu intelege de ce are nevoie pentru a avea succes, va actiona „orbeste sau fara motivatie”.  Cu alte cuvinte, inainte de a incepe sa invete o lectie sau sa isi formeze o abilitate, este important ca un copil sa stie cum se poate autoevalua pentru a verifica daca a invatat corect. Este important ca parintele sau cadrul didactic sa explice copiilor cum arata succesul in fiecare activitate de invatare. De exemplu, pentru o lectie de limba romana, profesorul le poate spune copiilor ca au invatat cu succes lectia atunci cand pot sa foloseasca adjectivele pentru a descrie o scena in asa fel incat cititorul sa isi poata imagina usor lumina, temperatura sau aromele din scena respectiva.

De ce este important acest lucru? Ii da copilului sentimentul unui scop personal pe care il poate urmari si il ajuta sa isi aleaga strategia de invatare. Cand fac aceste alegeri, copiii devin mai motivati sa invete.

 „Mult prea des elevii au intentia de a invata, dar nu stiu cum anume profesorul va judeca performanta lor sau cum anume profesorul va sti daca elevul are succes. Cand elevii inteleg cum vor fi evaluati, ei pot sa se autoevalueze mult mai eficient, iar aceasta abilitate ii va ajuta sa devina independenti in invatare.”, spun cercetatorii.

Tot acestia sustin ca in modelul de invatare propus, trebuie luate in calcul nevoia de strategii de invatare care functioneaza la suprafata foarte bine, strategiile necesare pentru a consolida invatarea de suprafata si cele care ajuta la o consolidare mai profunda.

Invatarea de suprafata se refera la a studia fara a reflecta sau fara a avea o anume strategie, fara a memora, insa invatarea profunda vizeaza a cauta semnificatia, a relationa si a extinde ideile, a cauta paternuri si principii, a verifica dovezile existente, a examina argumentele si a fii activ interesat de continutul de invatat.

Pentru primul tip de invatare functioneaza bine organizarea, sublinierea si sumarizarea informatiei.

Pentru a invatarea profunda e nevoie de efort si exercitiu voluntar, de aceea se pot folosi teste, feedback-uri, invatarea spatiata in timp, iar elaborarea si monitorizarea se folosesc pentru a atinge nivelul invatarii profunde.

Tot aici mai sunt utile autoverificarea, verbalizarea, cautarea de ajutor din partea altora etc.

Singura strategie care pare sa aiba efect puternic in toate formele de invatare, este activitatea jigsaw care inseamna a pune mai multi elevi la un loc, a oferi o informatie noua pe care sa o discute cu ceilalti, dupa care introducerea elevilor in alte grupuri de elevi unde sa fie nevoiti sa redea informatia pe care tocmai au invatat-o.

Sursa: KQED.org


*Sursa foto: Pexels.com

Citeste si:

Suprainvatarea: cum poate fi prevenita uitarea


Gandirea independenta, secretul invatarii eficiente

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu