Efectul Pygmalion in sala de clasa si acasa

15 august 2018    |   3110 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

efectul Pygmalion
Cum influenteaza asteptarile cadrelor didactice rezultatele elevilor? Efectul Pygmalion apare atunci cand asteptarile ridicate pe care le avem fata de cei din jur duc la o evolutie pozitiva a acestora.

Un studiu realizat inca din 1965 a aratat ca atunci cand cadrele didactice se asteapta ca anumiti elevi (alesi aleatoriu) sa dea dovada de o evolutie intelectuala ascendenta, acestia evolueaza intr-adevar mai bine decat restul elevilor.

Afla mai multe despre acest subiect:


Care este relatia dintre asteptarile parintilor si succesul copiilor


Cum isi gasesc copiii aspiratiile


Studiul a fost realizat asupra elevilor din primii sase ani de scoala. Cercetatorii au anuntat la inceputul anului cadrele didactice ca anumiti elevi au obtinut rezultate deosebite la teste de inteligenta, iar acest lucru inseamna ca de-a lungul anului scolar, vor da dovada de performante deosebite. In realitate, elevii respectivi au fost alesi la intamplare, fara sa fi participat la niciun test. La sfarsitul anului scolar, autorii au analizat si comparat rezultatele copiilor scosi in evidenta, pentru a observa daca sunt diferente semnificative intre elevii "foarte inteligenti" si restul elevilor.

Rezultatele au aratat ca:

  • Elevii alesi aleatoriu au avut rezultate scolare mai bune de-a lungul anului scolar.
  • Efectul pozitiv al asteptarilor ridicate ale cadrelor didactice a fost mai puternic asupra copiilor de varste mai mici, cei de 7 ani beneficiind cel mai mult, in comparatie cu restul copiilor de aceeasi varsta, fata de care cadrele didactice nu au avut asteptari ridicate.
  • Performantele scolare anterioare si abilitatile elevilor nu au influentat nivelul cresterii academice datorat asteptarilor pozitive ale cadrelor didactice. Cu alte cuvinte, atat copiii cu un nivel inalt, cat si cei cu un nivel scazut de abilitati au avut la fel de mult de castigat pe parcursul anului scolar, datorita asteptarilor pozitive ale profesorilor.
  • Baietii si-au imbunatatit aspectul verbal al coeficientului de inteligenta, iar fetele, cel de rationament.

Efectul Pygmalion este mai puternic in sala de clasa atunci cand cadrele didactice incep anul scolar cu asteptari ridicate. Asteptarile ridicate ale cadrelor didactice vor ajuta pe unii elevi, insa nu pe toti. Studiile arata ca este bine ca elevii sa fie incurajati sa aiba asteptari ridicate fata de ei insisi, iar parintii lor sa fie incurajati sa se astepte la rezultate pozitive de la copiii lor.


Opusul efectului Pygmalion este efectul Golem: cand asteptarile scazute duc la rezultate scazute. Cand copiii se asteapta sa esueze, pentru ca alti adulti din jurul lor nu cred ca vor avea succes, apar comportamente de auto-sabotaj si, implicit, si esecurile.


Este important ca asteptarile ridicate ale parintilor si cadrelor didactice sa fie insotite de incurajari si sprijin, nu de pedepse si descurajari, atunci cand apar dificultati sau obstacole. In esenta, pentru ca asteptarile ridicate ale adultilor fata de copii sa fie benefice, este nevoie ca acestea sa se manifeste sub forma increderii in copil: "Am incredere ca poti invata/ ca poti depunde destul efort pentru a reusi ce iti doresti.". Copiii care aud frecvent acest mesaj de la parintii si cadrele lor didactice il vor adopta si internaliza, putand sa depaseasca mai usor esecurile sau dificultatile.


Sursa: TheGuardian.com 


Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu