Stapanirea emotiilor

Care sunt cele mai eficiente metode de gestionare a emotiilor

Propus de: SuntParinte.ro   |   16 octombrie 2017    |   89 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani, 18 ani +.

stapanirea emotiilor
Emotiile fac parte din viata noastra inca din primii ani de viata, fie ca sunt pozitive sau negative. Uneori le acceptam asa cum sunt, alteori ne domina si vrem sa le schimbam pentru ca ne fac sa ne pierdem speranta si sa devenim tristi. Exista momente cand le rezistam, le inabusim, luptam impotriva lor, iar alteori cand le redirectionam sau le vedem din alta perspectiva. Toate aceste procese fac parte din ceea ce se numeste „reglare emotionala” sau gestionare a emotiilor.

Cu totii ne dorim sa fim capabili sa ne gestionam emotiile mai bine, atat in rolul de parinti, cat si in rolurile noastre profesionale sau sociale. Pentru a reusi sa controlam un fenomen, este nevoie ca mai intai sa il cunoastem si sa il intelegem.

Iata ce este bine sa stii despre emotii, pentru a le putea gestiona mai eficient si pentru a-l invata pe copilul tau sa faca acelasi lucru:

Fiecare emotie este un proces. Desi deseori suntem luati prin surprindere de propriile emotii, ele nu apar brusc, ci parcurg anumite etape. In functie de aceste etape, putem interveni pentru a le gestiona mai bine.

Inainte de activarea emotiilor, putem sa:

  • evitam situatiile despre care stim ca ne afecteaza emotional
  • sa ne distragem atentia de la situatia care ne influenteaza emotional
  • incercam sa modificam situatiile care au efect emotional asupra noastra (de exemplu, nu discutam despre subiecte importante cand suntem obositi)
  • incercam sa privim situatia dintr-o noua perspectiva (de exemplu, reevaluam efectele negative ale situatiei: „Cat de grav este in realitate ce s-a intamplat si care sunt posibilele solutii?”)

In timpul activarii emotiilor, putem sa:

  • modificam aspectele fiziologice ale emotiilor: sa respiram rar si profund pentru a ne calma, sa zambim daca ne simtim intimidati, sa facem putina miscare daca suntem furiosi sau agitati

Nu toate strategiile sunt la fel de eficiente in reglarea emotiilor. Doua dintre cele mai frecvente strategii de reglare emotionala sunt: reevaluarea si suprimarea.

Reevaluarea este de natura cognitiva si se refera la modul in care oamenii anticipeaza  si isi „traduc” situatiile emotionale.

Folosim reevaluarea ca metoda de gestionare a emotiilor atunci cand ne „pregatim sufleteste” pentru anumite situatii, cand ne evaluam obiectiv reactiile sau cand gasim alte intepretari ale unei situatii. De exemplu, atunci cand esti in intarziere, in loc sa devii furios pe tine insuti pentru ca nu ai reusit sa fii punctual, poti sa anunti ca vei intarzia si sa faci un plan mai bun pentru data viitoare, pentru a evita aceasta situatie.

Studiile arata ca este o strategie pozitiva pentru ca e destul de flexibila si actioneaza inainte de activarea emotiei. Reevaluarea este asociata cu niveluri scazute de depresie, niveluri ridicate ale starii de bine si o mai buna adaptare sociala. Persoanele care sunt convinse ca isi pot controla comportamentul aleg reevaluarea ca metoda de a le gestiona, in timp ce persoanele care nu cred ca isi pot controla emotiile aleg suprimarea.

Suprimarea se refera la inhibarea emotiilor, dupa ce acestea deja au aparut. O folosim atunci cand reusim sa nu ne exprimam furia sau dezamagirea, desi le constientizam si ne afecteaza. Persoanele care folosesc des suprimarea ca modalitate de gestionare a emotiilor pot ajunge sa se simta nesincere, au o satisfactie fata de viata mai redusa si o stima de sine mai diminuata. De asemenea, suprimarea frecventa a emotiilor este asociata cu mai multe emotii negative si cu o capacitate redusa de a le diminua intensitatea.

Este considerata o strategie foarte costisitoare din punct de vedere cognitiv si social.

O alternativa la aceste doua strategii este „acceptarea emotionala”. Aceasta presupune perceperea si intelegerea emotiilor existente, fara a face nimic pentru a le modifica. In unele situatii, acceptarea emotiilor este cea mai potrivita tehnica pentru a face fata unei situatii. Acceptarea emotiilor se afla in centrul tehnicilor de mindfulness. Refuzul de a accepta propriile emotii poate creste intensitatea acestora.

Daca ai obiceiul de a-ti suprima frecvent emotiile, este bine sa incerci sa aplici si alte metode de a gestiona emotiile si sa il ajuti si pe copilul tau sa le descopere. Emotiile fac parte din viata noastra, este nevoie sa le facem loc in viata noastra in asa fel incat efectele lor sa fie benefice.

*Sursa foto: Pixabay.com

Citeste si:

Metode de gestionare a emotiilor

Emotiile negative: esentiale pentru fericire

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    magda    in urma cu 16 ore
    Asta nu e un articol prea grozav...desi in general postati lucruri de bun simt si utile. Mitul cu emotiile negative este toxic..va rog eu, nu il intretineti!
    Ca sa nu mai zic de sfatul cu evitarea situatiilor care ne afecteaza emotional...pe bune???

Intrebari si raspunsuri pe aceasta tema

Mai multe