characters characters

Performanta in situatiile de stres

Propus de: SuntParinte.ro   |   09 ianuarie 2018    |   5927 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

situatii de stres si performanta
In situatiile de testare (examene, teze sau teste obisnuite), unii copii tind „sa uite tot”, chiar daca inainte de examen stiau materia foarte bine. Blocajele de acest fel apar din cauza stresului ridicat, nu din cauza problemelor de atentie sau problemelor intelectuale ale copiilor. A obtine performante sub presiune devine o abilitate de care copiii au nevoie de la varste din ce in ce mai mici. In timp ce unii copii se descurca excelent sub presiune, altii (majoritatea) vor avea nevoie de ajutor pentru a se adapta la acestea.

Iata care sunt factorii de care au nevoie copiii pentru a obtine rezultate bune sub presiune:

  • Concentrarea completa si voluntara a atentiei exclusiv asupra activitatii.
  • Efort intens – implicare totala si rapiditate.
  • Constientizare ridicata – atat a mediului, cat si a propriilor stari emotionale.
  • Resurse fizice si psihice – activarea mintala si fizica pentru activitatea respectiva.
  • Gandire optimista – concentrarea asupra rezultatelor dorite, nu asupra rezultatelor temute
  • Incredere – convingerea ca succesul este posibil.
  • Controlul asupra lucrurilor care pot fi controlate – propriile ganduri, reactii, comportamente.
  • Imbratisarea provocarii  si savurarea ei.
  • Motivatie crescuta –dorinta de a reusi.
  • Starea fizica optima – alimentatia corecta si odihna suficienta sunt esentiale pentru reusita in momentele de maxima presiune

Este important sa ii vorbesti copilului despre aceste lucruri, pentru a-l incuraja si a-i arata ca este posibil sa aiba performante si sub presiune.

Pentru a-l ajuta sa faca acest lucru, este important sa:

Il inveti tehnici de relaxare pe care sa le puna in practica inainte de examen sau test.

Poate fi vorba de exercitii de respiratie, de exercitii de imaginatie, de reformularea propriilor ganduri sau de exercitii prin care copilul invata sa priveasca obiectiv si rational realitatea, invocand „vocea ratiunii”.

Ii recomanzi sa repete materia de invatat in conditii de stres: contratimp sau imaginandu-si ca se afla in sala de clasa. Majoritatea copiilor invata acasa, relaxati, fara a resimti un nivel ridicat de stres. Acest lucru este util pentru invatarea eficienta, deoarece stresul afecteaza capacitatea de invatare. Insa este util ca dupa ce a invatat materia, sa isi verifice cunostintele realizand teste asemanatoare celor de la examen, contratimp si in aceleasi conditii ca la scoala (fara intreruperi sau pauze, fara a se uita in carte pentru a verifica o informatie si intr-un interval de timp limitat). Aceasta tehnica este utila deoarece il face pe copil mai putin sensibil la stresul din ziua testarii, dandu-i ocazia sa isi exerseze toti cei 10 factori mentionati mai sus.

Exercitiile de imaginatie sau jocurile de rol pot fi de asemenea utile, pentru unii copii. La varste mici, copiii isi pot imagina ca sunt supereroi in timpul examenului, la varste mai mari, copiii pot fi incurajati sa se intrebe cum ar actiona intr-o situatie stresanta un personaj sau o persoana pe care o admira si sa adopte aceeasi atitudine.  

Inainte de examen, aminteste-i copilului tau care sunt lucrurile de care va avea nevoie in timpul testarii: concentrare maxima a atentiei doar asupra subiectelor, entuziasm si activare a resurselor, motivatia de a reusi si incredere ca acest lucru este posibil. De asemenea, capacitatea copilului de a identifica gandurile irationale (precum „Nu pot sa fac asta.”, „Am uitat tot!”) si oprirea acestora este esentiala in situatiile de stres, insa este bine sa tii minte ca acesta abilitate se formeaza in timp.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe