characters characters

Sase schimbari pe care le putem face in educatie

Propus de: SuntParinte.ro   |   25 august 2017    |   4762 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

schimbari in educatie
Schimbarile in educatie sunt un subiect de actualitate, nu doar in tara noastra, ci si in alte state care se confrunta cu probleme in acest domeniu. In acest context, se vorbeste mult despre modelele de sisteme de invatamant eficiente, precum Finlanda, dar si despre cifre ingrijoratoare despre analfabetismul functional in randul copiilor romani.

Dincolo de strategiile si masurile luate la nivelul intregului sistem de invatamant, ce pot face parintii pentru a se asigura ca educatia primita de copiii lor este una cat mai potrivita nevoilor acestora?

Iata ce pot face cadrele didactice in clasa si parintii, acasa, pentru a preveni cat mai multe probleme care sunt inevitabile intr-un sistem de invatamant imperfect:

Foloseste intrebarile. A oferi informatii noi fara a pune intrebari este ca si cum ai da de mancare cuiva care deja este satul. Atat parintii acasa, cat si cadrele didactice la scoala pot folosi intrebarile pentru a trezi curiozitatea copiilor fata de subiecte noi si pot incuraja intrebarile copiilor, invitandu-i sa le adreseze. Parintii pot face acest lucru prin ritualul intrebarii de seara. Copiii au in mod natural tendinta de a aborda lumea din jur prin prisma intrebarilor si acesta este felul in care ei invata si se adapteaza la mediul exterior. Ce ramane de facut este ca, o data cu inceperea scolii, parintii si cadrele didactice sa incurajeze aceasta tendinta care de obicei este „sufocata” daca accentul este pus doar pe memorarea unor cunostinte oferite de manuale sau de catre cadrele didactice.

Ajuta-l pe copil sa faca legaturi prin context si relevanta. Pentru ca invatarea sa fie eficienta, elevul trebuie sa poata face legatura intre ceea ce invata teoretic si lumea in care traieste. Aceste legaturi nu sunt intotdeauna vizibile sau usor de inteles, dar de multe ori pot fi gasite, mai ales cautand surse de informatii suplimentare, precum tabelul Mendeleev care arata cum sunt folosite toate elementele chimice.

Invatarea trebuie sa fie personalizata. O invatare eficienta presupune o conexiune personala cu  informatiile prezentate.Temele care ii pun pe copii sa analizeze informatiile din perspectiva personala, care le solicita parerea sau argumente sau lectiile care pun accentul pe legatura dintre informatiile noi si probleme concrete cu care se confrunta copiii sunt modalitati de a crea aceasta legatura intre continut si preocuparile copiilor. In plus, atat cadrele didactice, cat si parintii este bine sa tina minte ca fiecare copil poate avea tehnici de invatare preferate, interese diferite si strategii diferite de invatare.

Copiii au nevoie sa fie provocati sa gandeasca.

Accentul pus pe memorare si reproducerea informatiilor nu trezeste interesul copiilor pentru invatare. Cadrele didactice pot compensa acest lucru cerandu-le copiilor sa analizeze, sa argumenteze idei, sa compare teorii sau informatii, sa testeze ipoteze sau gaseasca diferente intre notiuni apropiate.  

Copiii au nevoie sa invete sa rezolve probleme. Ii putem implica pe copii in rezolvarea problemelor cu care ne confruntam in viata de zi cu zi, dar si in clasa, unde lectiile pot fi construite sub forma unui proces de rezolvare a unei probleme:

- formularea problemei si a intrebarii „Care sunt informatiile de care avem nevoie pentru a rezolva aceasta problema?”

- colectarea informatiilor care sunt considerate utile.

- analizarea informatiilor adunate

-aplicarea unei solutii concrete -evaluarea eficientei solutiei gasite

Exemple de probleme pe care copiii le pot aborda: cum putem reduce risipa de alimente (de exemplu, aruncarea alimentelor care nu au fost vandute la timp), cum putem creste numarul de oameni care recicleaza plasticul si hartia, cum pot fi ajutati cat mai multi copii din medii defavorizate sa aiba acces la educatie de calitate. Desigur ca nu intra in atributiile unui copil sa gaseasca solutiile pentru aceste probleme complexe, dar abordarea lor este un exercitiu important de gandire critica si rezolvare de probleme. In plus, poti fi uimit de solutiile cu care vin copiii, care au o perspectiva mai proaspata asupra lumii decat adultii.  Pentru ca activitatile de acest fel sa dea rezultate, este important ca adultul care conduce discutia sa aiba cu adevarat incredere in capacitatea copiilor de a gasi solutii si sa fie la randul lui interesat de problema propusa.

Cand copiii sunt incurajati sa se autoevalueze, vor fi mai motivati sa isi imbunatateasca performantele si vor fi mai implicati in invatare decat daca primesc evaluarea doar din partea cadrelor didactice.

Cand schimbarile la nivelul intregului sistem de educatie sunt dificile si lente, ramane in responsabilitatea cadrelor didactice si parintilor sa faca modificari de mai mica anvergura, dar cu impact mare asupra calitatii invatarii.

*Sursa foto: Pixabay.com


Citeste si:


45 lucruri care pot imbunatati calitatea educatiei

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe