characters characters

Poveste terapeutica despre increderea in sine

Cum pot copiii sa descopere ca sunt speciali

Propus de: SuntParinte.ro   |   25 mai 2018    |   12702 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

poeste terapeutica incredere in sine
„As vrea sa fiu ca...”. Poti auzi aceasta replica din partea copilului tau atunci cand este nemultumit de sine, cand nu simte ca a primit destula apreciere sau cand nu stie care ii sunt calitatile.

Toti copiii au nevoie de apreciere si admiratie, atat din partea parintilor, cat si din partea altor copii cu care interactioneaza. Deseori, aceasta nevoie este neglijata din partea parintilor, care incearca sa isi motiveze copiii comparandu-i cu altii care au performante mai bune sau aleg sa critice greselile acestora, pentru a le preveni pe viitor. Cand apare un frate sau o sora mai mica, lucrurile pot deveni si mai dificile pentru fratele mai mare.

Descopera si alte povesti terapeutice pentru copii:


Poveste terapeutica despre furie


Poveste terapeutica despre frica

 
Din pacate, este foarte usor pentru un copil, chiar daca este inteligent, binevoitor si sociabil, sa ajunga sa se simta lipsit de importanta, inadecvat, neacceptat sau inferior in comparatie cu alti copii. Acest lucru se intampla fara ca adultii sau alti copii din jur sa intentioneze in mod constient sa il faca pe copil sa se simta astfel. Daca observi ca fiul sau fiica ta se compara deseori cu alti copii pe care ii considera mai populari, mai inteligenti sau mai talentati, daca observi ca este trist sau descurajat, ca nu are vise sau interese, poti incerca sa ii schimbi perspectiva asupra lucrurilor printr-o poveste terapeutica.

 

„Tot ceea ce isi dorea Maria era sa se simta speciala. Nici nu mai tinea minte cand s-a simtit speciala ultima data. Probabil ca foarte demult, cand era mica, iar parintii ii acordau atentie si afectiune, dar amintirile erau prea indepartate ca sa mai merite atentie. Maria isi compara mereu viata cu cea a altora.

Observa cum parintii se jucau si se prosteau cu surioara ei mai mica. Nu isi amintea daca si cu ea facusera la fel. Ii vedea pe bunici cum ii ofera intaietate surorii sale mai mici si nu mai stia daca la fel procedasera si cu ea, cu ani in urma. Parea ca toata lumea gasea pe altcineva mult mai special decat pe ea.

Mersul la scoala nu o ajuta deloc. Intotdeauna altcineva era mai bun decat ea. Cineva primea mai multe buline, mai multe aprobari si incurajari decat ea. Una din cele mai mari dorinte ale lui Maria era sa se simta si ea speciala. Cand primea notele de pe urma unei testari, Maria o vedea pe mama Emmei cum o imbratisa pe fetita, aceasta fiind cea mai buna din clasa, in timp ce atunci cand ea ajungea acasa cu note medii, parintii o incurajau sa faca mai bine data viitoare.

Maria isi mai dorea sa fie precum Ana, care avea o multime de prieteni. Era cea mai sociabila fiinta pe care o cunoscuse. In schimb, Maria avea doar doua prietene cu care se intelegea. Intr-una din zile, Maria o observa pe Emma care cauta in disperare in geanta sa. Ce cauti? Fisa pentru tema la matematica.

- Nu stiu unde am pus-o. Cu siguranta am pierdut-o. Ce ma fac? Tema trebuie predata maine!, se agita Emma.

- Daca vrei, putem sa ne facem tema impreuna. Eu am fisa acasa, ii propusese Maria . Vai ce buna idee! Cu mare drag, ii raspunse Emma.

Astfel, cele doua fete si-au petrecut intreaga dupa-amiaza rezolvand tema de matematica. Emma i-a explicat toate conceptele pe care Maria nu le intelesese pana atunci. La plecare, Emma, extrem de incantata ii multumise lui Maria fiiindca fara ea, ar fi ramas in imposibilitatea de a-i prezenta in ziua urmatoare profesoarei, tema de casa. 

- Stii, nu e deloc usor sa fii printre primii in clasa. Atat profesorii, cat si parintii au foarte mari asteptari de la tine. Mi-as dori uneori sa fiu ca tine, mai linistita si relaxata. Nu doar notele conteaza, pana la urma, marturisi Emma.


La scurt timp dupa aceea, Maria a intalnit-o pe Ana, foarte suparata, aproape plangand.

- Ce s-a intamplat? o intreba Maria.

- Toata lumea se asteapta ca eu sa fiu mereu vesela, binedispusa, pusa pe glume, insa nu pot fi asa tot timpul. Iar cand nu pot fi asa cum vor ceilalti, nu mai vor sa fie prieteni cu mine. E mai bine ca tine, sa ai mai putini prieteni, dar cu care te intelegi cu adevarat bine. As vrea sa fiu in locul tau, ii marturisi Ana.

Maria ramase pe ganduri. Cele doua fete pe care le admira atat de mult si in locul carora isi dorea sa fie, isi doreau sa fie in realitate, ca Maria. Din acel moment, Maria a inceput sa priveasca lucrurile in mod diferit. Poate ca nu trebuia sa fie printre primii. Poate ca nu trebuia sa fie speciala in ceva anume. Poate era speciala prin simplul fapt de a fi ea.”

Cum poti continua discutia dupa lectura povestii:

  • intreaba-l pe copilul tau daca s-a gandit vreodata ca nu are talente sau calitati speciale
  • vorbeste-i copiluui despre faptul ca toata lumea are calitati si talente, nu toate fiind la fel de usor de identificat
  • intreaba-l care crede ca sunt calitatile Mariei
  • vorbeste-i despre faptul ca dorinta de a ajuta, empatia, umorul, bunavointa, acceptarea celor din jur sunt calitati care poate nu sunt la fel de apreciate ca inteligenta matematica, de exemplu, dar aduc o multime de lucruri pozitive in viata celor din jur
  • gasiti impreuna calitatile mai mult sau mai putin evidente ale copilului tau. Spune-i care sunt lucrurile care iti plac la el.
  • explica-i faptul ca nu este recomandabil sa isi ofere ajutorul doar pentru a se face placut sau apreciat, ci pentru ca isi doreste cu adevarat sa ajute.


O astfel de poveste il va ajuta pe copil sa inteleaga concepte precum acceptarea de sine, a fi autentic si a descoperi ceea ce il face special pe fiecare om in parte.


Poveste terapeutica adaptata dupa 101 Healing Stories for Children and Teens


*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe