Optimismul, speranta si succesul la scoala

Optimismul si speranta, factori esentiali in succesul scolar

Propus de: SuntParinte.ro    19 aprilie 2017   

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

optimismul si succesul scolar
Un elev de succes nu inseamna un elev cu o capacitate impresionanta de memorare si nici dorinta nestavilita de a impresiona parintii sau profesorii.

Noi cercetari arata ca nivelul de optimism si nivelul de speranta pot influenta in mod semnificativ rezultatele scolare ale copiilor. Putem observa cu usurinta efectele sperantei sau optimismului asupra copiilor: atunci cand sunt descurajati, refuza sa incerce sa invete sau incearca fara increderea ca vor reusi.

O echipa de cercetatori ai Universitatii din Kansas au inceput sa studieze cum anume speranta influenteaza rezultatele scolare a elevilor pe o perioada de 6 ani. Ei au descoperit ca un nivel ridicat de speranta este asociat cu niveluri mai ridicate ale rezultatelor elevilor la testele de la finalul liceului. De asemenea, elevii cu un nivel ridicat de speranta aveau mai multe sanse sa termine liceul decat elevii cu un nivel scazut de speranta.

Un alt studiu realizat de britanici arata ca speranta nu este legata doar de succesul academic, dar si ca poate prezice succesul in general mai bine decat testele de inteligenta, de personalitate sau decat performanta academica anterioara. Speranta este vazuta ca „un proces cognitiv care permite indivizilor sa planifice si sa actioneze in scopul urmaririi obiectivelor”, sustine psihologul Rick Snyder.

De ce este importanta speranta pentru succes?

Speranta este strans legata de motivatie, deoarece ofera copilului (si adultilor, desigur) doua convingeri esentiale:

  • Ca are capacitatea de a produce o schimbare, actionand concret
  • Ca exista modalitati prin care poate actiona concret pentru a produce schimbarea pe care o doreste

Daca aceste conditii sunt indeplinite, motivatia va determina persoana in cauza sa isi atinga scopurile. Simpla dorinta de a atinge niste scopuri nu va fi suficienta daca nu exista speranta de a te apropia tot mai mult de ele. Speranta este cea care ajuta la orientarea spre scop. Copiii care nu au speranta in privinta invatarii vor alege sa faca activitatile simple, care pot fi usor realizate si care nu ii ajuta neaparat sa evolueze.

Care sunt convingerile prin care se manifesta speranta?

  • „Pot sa gasesc mai multe modalitati de a iesi dintr-o incurcatura.”
  • „Urmaresc cu energie scopurile pe care mi le-am propus.”
  • „Exista mai multe modalitati de a ocoli sau depasi un obstacol.”
  • „Chiar si atunci cand ceilalti sunt descurajati, stiu ca pot sa gasesc o solutie la problema.”
  • „Pot sa gasesc mai multe cai prin care sa obtin lucrurile care sunt importante in viata.”
  • „Experientele mele anterioare m-au pregatit pentru viitor.”
  • „Am avut destul de mult succes in viata pana acum.”
  • „Imi indeplinesc obiectivele pe care mi le stabilesc.”

Desi optimismul este foarte important si el, un studiu din 2014 arata ca speranta depaseste optimismul in calitatea sa de factor care prezice succesul academic. De ce? Fiindca optimismul e o atitudine generala despre viata centrata pe credinta ca totul va fi bine, dar nu este orientata in mod specific catre scopuri. In plus, copiii pot fi optimisti in legatura cu rezultatele lor scolare, fara a lua in considerare eforturile pe care trebuie sa le depuna pentru a le atinge.

Speranta, pe de alta parte, este strans legata departiciparea activa in atingerea obiectivelor prin planificare si motivare. Astfel, in cazul elevilor, spre exemplu, care traiesc intr-un mediu in care trebuie sa indeplineasca mereu obiective diferite (a scrie o lucrare, a da un test etc.) e mai bine sa aiba speranta pentru a-si asigura atingerea obiectivelor, decat sa fie doar optimisti.

Totusi si optimismul este foarte important fiindca el contribuie la o mai mare satisfactie a vietii de elev. Optimismul mai este in stransa legatura si cu suportul social. Copii optimisti par sa aiba o retea mai mare de prieteni, ceea ce poate fi de mare folos mai ales in perioadele stresante. Fiindca oamenii optimisti tind sa duca la bun sfarsit ceea ce au inceput deja, in loc sa renunte, oamenii de stiinta sugereaza interventii in mediul academic prin care sa fie incurajati acesti doi factori: optimismul si speranta.

*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/50997200@N07/6059919919/in/album-72157627348297053/, Anders Ruff Custom Design

Citeste si:

Gandirea pozitiva la copii


Optimismul se invata in copilarie

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu