Acest site foloseşte cookie-uri

Folosim cookie-uri pentru analiza şi îmbunătăţirea site-ului, personalizarea vizitei şi marketing şi reclama.

Prin navigarea pe acest site, vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor în aceste scopuri.

Citiţi mai mult

Sunt de acord

Motivatia pentru invatare

Propus de: SuntParinte.ro   |   13 februarie 2018    |   1630 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

motivatia pentru invatare
Atunci cand un copil este convins  ca poate invata si stie de ce invata un anumit lucru invata mai repede si mai bine. Desi intuitiv si teoretic suntem cu totii de acord cu aceasta idee, in practica nu stim exact cum sa folosim aceste informatii pentru a-i motiva cu adevarat pe copii sa invete.

Numeroase studii realizate de-a lungul timpului arata ca elevii carora li se insufla increderea in propriile forte si carora li se explica care este scopul pentru care fac o activitate, realizeaza un exercitiu, o tema sau un proiect, obtin rezultate mai bune, decat cei carora doar li se explica ce anume au de facut.

Citeste si alte materiale despre motivatia pentru invatare:


Cum ii motivam pe copii sa invete: motivatia intrinseca versus motivatia extrinseca


Lipsa motivatiei la copii: cand copilul nu are vise sau aspiratii pentru viitor

Motivatia unui copil pentru o activitate poate fi cultivata in timp si prin exercitiu. Chiar si cei mai „lenesi” elevi pot fi motivati sa invete, daca li se ofera un scop si o semnificatie. Acestea sunt rezultatele studiilor facute cu ajutorul a peste 1500 de liceeni din SUA. Copiii au fost impartiti in patru categorii. O parte dintre elevi au participat la un program care incuraja mentalitatea flexibila (convingerea ca prin efort, inteligenta poate fi imbunatatita), o alta parte dintre ei au participat la un program care ii invata despre scopul si semnificatia pe care le are educatia scolara (felul in care educatia ii ajuta pe copii sa aiba un impact pozitiv asupra lumii), o alta categorie de copii au participat la ambele programe, iar a patra categorie de copii nu a participat la niciun program. Ambele programe au constat intr-o lectie online de 45 minute.

Rezultatele studiului au aratat ca:

  • Acei copii care au participat la programul despre mentalitatea flexibila au obtinut note mai bune la scoala
  • Copiii care au participat la programul despre semnificatia scolii au obtinut rezultate mai bune la scoala
  • Copiii care au participat la ambele programe aveau sanse mai ridicate sa isi incheie studiile
  • Cele mai semnificative progrese au fost inregistrate in randul copiilor cu un risc ridicat de abandon scolar sau cu dificultati de invatare.

Si alte studii confirma aceeasi relatie intre semnificatia activitatii de invatare si motivatia copiilor: copiii au nevoie sa stie care este semnificatia lucrurilor pe care le invata pentru a fi dispusi sa depuna efort, sa isi mentina atentia concentrata in ciuda intreruperilor si sa incerce sa depaseasca dificultatile pe care le intampina. Nevoia de semnificatie (de a sti care este scopul si sensul activitatilor in care ne implicam) este una general umana, stand la baza echilibrului nostru emotional si al fericirii.

Cum pot parintii si profesorii sa foloseasca aceste informatii?

Copiii pot fi mai motivati sa realizeze o activitate daca inteleg ca este pentru binele lor sau pentru binele lumii in care traiesc. Daca lectia de ecologie este despre protejarea naturii, nu este suficient sa expunem problemele cu care se confrunta mediul, ci si cum anume este afectata viata fiecaruia dintre noi. Astfel, un copil poate invata sa protejeze mediul inconjurator pentru a se ajuta pe sine si pe ceilalti.

Fiecare materie studiata la clasa poate fi asociata cu un aspect concret al lumii in care traim, chiar daca de cele mai multe ori aceasta asociere nu este evidenta. Matematica ne ajuta sa calculam probabilitati, sa facem masuratori care ne asigura siguranta (de exemplu, in constructii) sau ne ajuta sa ne descurcam mai usor (viteze, distante) si este importanta chiar si in arte (in muzica si desen, de exemplu). Limbile straine ne sunt utile atunci cand vrem sa calatorim, sa cunoastem alte culturi sau sa avem acces la o profesie interesanta. Cand observi ca elevii sau copiii tai isi pierd motivatia pentru invatare, ajuta-i sa gaseasca posibile situatii in care vor folosi aceste informatii.

Pe de alta parte, nu toate informatiile invatate la scoala le vor fi utile in mod concret copiilor, dar le vor imbogati cultura generala si, in timp ii vor ajuta sa inteleaga lumea din jur (istoria sau stiintele sociale, de exemplu) si sa analizeze mai corect informatiile pe care le primesc sau evenimentele in care sunt implicati.

Cand copiii inteleg care sunt beneficiile pe care le castiga de pe urma activitatii de invatare, pot fi mai dispusi sa persevereze in activitati mai putin interesante sau mai dificile.

La clasa copiii pot invata cel mai bine sa aiba incredere in propriile forte si sa isi formeze motivatii. Asteptarile profesorului sunt importante. Atunci cand un cadru didactic arata elevilor ca are asteptari ridicate, dar realiste de la elevii sai, transmite mesajul ca fiecare din ei poate sa fie mai bun si sa se ridice la nivelul asteptarilor prin eforturi personale. De asemenea este important sa se arate elevilor ca si greselile pot fi un punct de start si o cale de a dezvolta noi strategii pentru obtinerea sucesului.

Tu cum iti ajuti copilul sa vada semnificatia lucrurilor pe care le invata?

*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu