Invatarea nestructurata
Autonomia si independenta ii ajuta pe copii nu doar sa invete pe cont propriu, fara a simti nevoia sa ceara ajutorul pentru orice mica dificultate intampinata, ci si sa fie mai motivati si sa isi asume responsabilitatea pentru invatare. Invatarea nestructurata este un tip de invatare care incurajeaza autonomia si independenta copiilor, renuntand (temporar) la planul de lectie, la obiective specifice de invatare sau la tehnici precise de predare.
Invatarea nestructurata apare atunci cand:
- Copiilor li se explica intentia generala de invatare si criteriile in functie de care se va evalua succesul lor.
- Copiilor nu li se impun anumite reguli pe care trebuie sa le respecte pentru ca invatarea sa aiba loc (cu exceptia regulilor privind siguranta si integritatea lor, desigur).
- Copiii au voie sa ia propriile decizii legate de activitatea de invatare (unde vor cauta informatiile, cum vor testa o ipoteza sau cum vor rezolva o problema, de exemplu).
- Cand cadrul didactic sau adultul supraveghetor ofera copiilor doar modele de actiune, scenarii, intrebari care sa ii orienteze pe copii sau sprijin pentru a iesi din impas, fara a-i constrange sa adopte o anumita directie.
Astfel, invatarea nestructurata este confundata deseori cu joaca libera, insa este diferita de aceasta prin faptul ca este orientata de catre un adult care are rolul de instructor si exista o intentie de invatare in spatele acestei activitati. Invatarea nestructurata are in comun cu joaca libera independenta de care se bucura copiii cand se implica in activitate.
Invatarea nestructurata apare in activitati precum:
- Exercitiile de scriere creativa
- Experimente stiintifice (Cand copiii pot verifica propriile ipoteze: „Ce se intampla daca...?”)
- Proiecte artistice
Citeste si alte materiale despre invatare:
Opt recomandari pentru o invatare eficienta
Invatarea nestructurata - avantaje
Este foarte apropiata de felul in care copiii invata in mod natural: ii lasa pe copii sa invete din greseli, prin incercari si erori si pornind de la propriile intrebari si curiozitati.
Il ajuta pe copil sa isi asume responsabilitatea pentru invatare. Cand copiilor li se ofera libertatea de a actiona pentru a atinge un anumit obiectiv, acestia sunt mai dispusi sa isi asume responsabilitatea pentru el.
Il ajuta pe copil sa isi exerseze autocontrolul. Cand isi asuma un obiectiv de invatare, copiii isi exerseaza si capacitatea de a-si concentra atentia si eforturile asupra activitatii in care este implicat, de a rezista tentatiilor si factorilor care le distrag atentia – cu alte cuvinte isi exerseaza autocontrolul.
Il ajuta pe copil sa se dezvolte social si emotional. Cooperarea cu alti copii, negocierea cu acestia si cautarea de solutii impreuna le dezvolta copiilor abilitatile de comunicare pe care le vor folosi si in alte situatii sociale. Invatarea nestructurata le ofera copiilor ocazii in care sa fie perseverenti, sa nu se lase descurajati, sa faca fata dificultatilor si sa isi regleze in general propriile emotii care vin o data cu responsabilitatea pentru o anumita activitate.
Invatarea nestructurata il poate motiva pe copil sa exploreze domenii care nu i-au trezit interesul inca si il ajuta sa isi antreneze o multime de alte abilitati, insa acest lucru nu inseamna ca ese nevoie sa inlocuiasca in totalitate invatarea structurata. Ambele tipuri de invatare sunt utile si necesare, important este sa stim sa facem loc pentru fiecare, la momentul potrivit.
*Sursa foto: Pexels.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Interviu. Codruta Florea: "Sa protejam ceea ce invatam sa iubim - incredibila viata salbatica care ne inconjoara."
Codruta Florea face parte din echipa Romania Salbatica din 2019 si este creatoare de continut, researcher, traducator si asistent de productie pentru proiectele derulate alaturi de echipa România Salbatica si NTD Film. Este implicata in organizarea LYNX Festival si este membru fondator al Asociatiei România Salbatica.
-
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua: despre motivatia pentru invatare versus disciplina in invatare, mituri legate de invatare si modalitati prin care parintii pot sa ofere copiilor un an scolar viitor mai bun.
-
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut: Cum pastram mintea antrenata si in vacanta?
Simona Ciff este psiholog si psihoterapeut si foloseste la momentul acesta experienta si cunostintele sale in programe de educatie a inteligentei emotionale pentru adulti si adolescenti. Este invitata adesea ca speaker pe teme precum: inteligenta emotionala, gestionarea emotiilor, fericirea, relatiile interumane, educatie, incredere in sine, echipa si leadership.
Adauga tu primul comentariu: