characters characters

Copilul tau stie ce inseamna sanatatea?

Propus de: Echipa Intuitext   |   28 octombrie 2014    |   4600 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

 

“Un organism sanatos este camera de oaspeti a sufletului, un organism bolnav, o inchisoare“ (Francis Bacon)

Sanatatea este definita de Organizatia Mondiala a Sanatatii drept stare de bine, fizica, psihica si sociala. O cercetare realizata de studentii Masteratului de Psihologia Sanatatii din cadrul UBB-Cluj pe copii si adolescenti a scos in evidenta perceptia acestora asupra conceptului de „sanatate”. Studiul a presupus adresarea a trei intrebari fiecarui copil, dupa care a avut loc o analiza a raspunsurilor. Copiii au fost impartiti in 2 grupe in functie de varsta: 5-12 ani si 12-18 ani.

 

Intrebarile adresate copiilor au fost:
1.Ce inseamna sanatatea?
2.Ce crezi ca dauneaza sanatatii?
3.Ce crezi ca ar trebui sa faci ca sa-ti imbunatatesti sanatatea?

Copiii de la gradinita cu varsta sub 4 ani nu au nici cea mai mica idee despre ce inseamna sanatatea. In schimb, incepand cu varsta de 5 ani, ei ofera definitii din ce in ce mai elaborate si legate contextual. Acest lucru inseamna ca majoritatea inteleg sanatatea prin raportare la experienta proprie de zi cu zi.

Iata cateva raspunsuri pentru varsta 5-12 ani:

1.Ce inseamna sanatatea?

  • lipsa bolii; (M., 6 ani)
  • consumul de legume si fructe;
  • „cand te simti bine si faci sport” (G., 5 ani)
  • „cand nu sunt racita si nu ma doare burtica” (A., 6 ani)

2.Ce crezi ca dauneaza sanatatii?
  • dulciurile si mancarea in exces
  • „chipsurile, sucurile pe care mama mi le cumpara de la magazin si cartofii prajiti” (M., 6 ani)
  • „ciocolata imi face rau pentru ca asa a zis bunica” (G., 5 ani)
  • „am mancat o para aseara si am vomat” (A., 6 ani)
  • „sa nu bei apa rece dupa ce ai alergat”

Aceste afirmatii demonstreaza faptul ca micutii fac apel la starile lor interne si experientele personale pentru a defini conceptul de „sanatate”. De asemenea exista o incongruenta intre comportamentele pe care le invata la gradinita sau scoala si cele din „sanul familiei”.

3.Ce crezi ca ar trebui sa faci ca sa-ti imbunatatesti sanatatea?
  • fara chipsuri;
  • „sa bei siropuri si sa iei medicamente”
  • consumul de legume si fructe
  • „sa fac dus si sa ma spal pe maini si pe dinti mai des”
 

 
 
In ceea ce priveste grupa de varsta 12-18 ani, raspunsurile difera oarecum:

1.Ce inseamna sanatatea?
  • „sa nu ma doara capul si sa dorm bine”
  • „cand te simti bine si esti fericit”
  • „sa poti face orice fara dificultati”
  • „sa nu suferi de nicio boala”
  • „sanatatea mentala: a nu fii nebun, iar fizic, sa nu fumezi, sa nu bei, sa faci sport, miscare” (V., 18 ani)

2.Ce crezi ca dauneaza sanatatii?
  • fumatul, mancarea de la fast-food
  • produsele genetic modificate
  • dulciurile
  • „drogurile, tutunul, alcoolul, prostia, lenea” (V.18 ani)

3.Ce crezi ca ar trebui sa faci ca sa-ti imbunatatesti sanatatea?
  • „sa fiu cuminte, ascultator si sa nu ma mai ranesc”
  • „sa fiu mai organizat”
  • o hrana mai buna si un trai mai potrivit
  • sportul, fructele si legumele
  • „sport, sa mananci sanatos, sa iesi din casa” (V., 18 ani)

Se pot formula urmatoarele concluzii:
  • Aceste grupuri de varsta prin raspunsurile pe care le-au dat arata ca au avut acces la informatie, iar din punct de vedere al cunostintelor stau destul de bine.
  • Cu toate ca sunt constienti de importanta fructelor in alimentatie si pentru sanatatea organismului, dupa spusele unei educatoare, exista copii care refuza fructul in schimbul unui produs dulce produs la patiserie sau cumparat din magazine.
  • Copiii recunosc conceptul de sanatate numai prin raportare la experientele lor de zi cu zi.
  • Cei cu varsta sub 12 ani privesc sanatatea ca si absenta a bolii, vizand numai aspectele somatic.
  • Preadolescentii si adolescentii in schimb vad sanatatea si din alte alte perspective: subiectiv, afectiv, social.
  • Credintele pe care copiii le au referitoare la functionarea organismului intr-o maniera optima sunt dobandite in mare parte din mediul educational. Din pacate nu are loc transferul acestor informatii si comportamente in alte medii.  De exemplu: daca la gradinita sunt invatati sa se spele pe maini de fiecare data cand se aseaza la masa, in mediul familial, daca nu sunt supravegheati sau daca nu li se cere, nu mai realizeaza acest lucru.

Iti propunem un exercitiu. Adreseaza-i din curiozitate copilului tau cele 3 intrebari, dar inainte gandeste-te la ce raspunsuri crezi ca ar da. Asteptam cu interes sa ne relatezi daca raspunsurile tale s-au potrivit cu cele ale copilului.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe