characters characters

Filmele: influente educative pentru copii

Cum ajuta filmele in educatie, in functie de varsta copilului?

Propus de: SuntParinte.ro   |   04 aprilie 2016    |   6805 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

Filmele in educatia copiilor
„Filmele nu sunt divertisment. Sunt o modalitate de limbaj si reflectie.”(Peter Greenway)

Ne-am obisnuit sa privim filmele ca modalitate de relaxare si amuzament. Dar folosite in contexte potrivite si alese cu grija, filmele pot fi instrumente prin care copiii invata sa gandeasca, sa observe si sa inteleaga fenomene sociale, emotionale si naturale. Mergand cu un pas mai departe, copiii pot invata etapele de realizare a unui film, dezvoltandu-si abilitati importante in domeniul vizual si audio, esentiale pentru multe profesii din prezent.

Filmele sunt recunoscute de catre cadrele didactice din intreaga lume drept instrumente foarte valoroase care pot fi utilizate pentru a-i implica mai mult pe copii in invatare si pentru a-i motiva sa depuna eforturi serioase in domeniul scolar.

Programul CinEd promoveaza educatia prin filme, oferind cadrelor didactice pentru clasele primare, gimnaziale si liceale, sesiuni de formare gratuita. Iata, daca esti cadru didactic, de ce te-ar putea interesa acest subiect, iar daca esti parinte, cum poti include filmele in educatia copilului tau.

Educatia audio-vizuala: beneficii si influenta lor asupra copiilor

Educatia audiovizuala presupune familiarizarea copilului atat cu produse audiovizuale, cat si cu procesul de realizare a acestora. Asadar, copiii pot urmari filme care apoi sunt discutate din diverse puncte de vedere (poveste, importanta sociala a subiectului, dar si detalii tehnice legate de realizarea filmului), dar pot fi si implicati in realizarea de filme, invatand sa joace rolul de regizor, scenarist sau cameraman:). Iata care sunt beneficiile de care se bucura copiii care participa la ore de educatie audiovizuala sau educatie prin film:

  • Devin, din consumatori pasivi de filme, cunoscatori de filme capabili de gandire critica
  • Descopera detalii despre realizarea filmelor si, implicit, criterii pe care le pot aplica pentru a evalua calitatea unui film
  • Descopera diferentele dintre diferite genuri de filme
  • Atunci cand devin implicati in procesul de realizare a filmelor, au ocazia sa se exprime si sa se documenteze pe temele care ii intereseaza.
  • Discutiile despre filmele urmarite ii ajuta pe copii sa isi extinda vocabularul
  • La varste mici, copiii invata sa povesteasca ceea ce au vazut folosindu-si propriile cuvinte
  • Filmele le poate trezi interesul fata de literatura si lectura
  • Le este dezvoltata imaginatia
  • Le creste capacitatea atentionala si dezvolta spiritul de observatie
  • Copiii inteleg mai bine lumea din jur
  • Li se dezvolta inteligenta emotionala

Numeroase scoli din lume folosesc filmele in procesul de predare-invatare. Fie ca e vorba de animatii, documentare, filme sau chiar proiecte prin care elevii trebuie sa faca in echipa cate un film cu o tematica data dinainte, se pare ca acestea ii ajuta pe elevi sa fie mai interesati de scris si lectura. Astfel, procentul elevilor interesati de literatura, imagine si scris a crescut de la 29% la 75%, daca in scolile in care acestia invata, profesorii au inceput sa foloseasca filmele ca instrumente de invatare.

Cum pot fi folosite filmele in clasa sau acasa, pentru educatia copiilor

Filmele sunt utile in predare-invatare fiindca pot face mai usor de parcurs intreg curriculumul.

Cum pot fi folosite filmele in educatia copiilor, in functie de varsta:

Intre 3-6 ani

  • Intre 3-4 ani, desenele animate pot fi folosite pentru a vorbi copilului despre emotii. Cere copiilor sa vorbeasca despre acele desene la care se uita si care le starnesc emotii pozitive/bucurie si emotii negative/tristete.
  • Cere-i sa povesteasca pe rand cate o scena vazuta. Va exersa astfel cuvintele care exprima gama emotiilor pozitive si negative si isi va exersa capacitatea de a povesti si de a repovesti. De asemenea, desenele animate pe diverse teme ii pot ajuta pe copii sa invete cuvinte noi.
  • Copiii de 3-6 ani pot urmari un film scurt sau o secventa de 5-10 minute, dupa care le poti cere sa deseneze scena vazuta, pe o coala de hartie.
  • Filmele dedicate copiilor prescolari ii pot invata pe acestia si comportamentele sociale adecvate in diverse situatii, preluandu-le prin observatie si imitatie.

Intre 6 si 9 ani

  • Copiii cu varsta intre 7 si 8 ani pot sa vada aceeasi secventa de film de cateva ori. Dupa fiecare vizionare, discutati impreuna ce ati observat (despre decor, infatisarea personajelor, actiunile si gesturile lor). Repetati vizionarea pentru a descoperi cate detalii nu ati observat sau retinut. O profesoara care a realizat aceasta activitate spune „De fiecare data cand au vazut secventa, au vazut ceva diferit...au inteles ca acelasi obiect poate reprezenta lucruri diferite.”.
  • In cadrul orelor de explorare a mediului, filmele pot fi folosite pentru a prezenta copiilor zone geografice, forme de relief, fenomene naturale etc.
  • De asemenea, atunci cand copiii realizeaza experimente stiintifice, le pot filma, pentru a le urmari si explica apoi.
  • In cadrul activitatilor artistice, copiii pot folosi camerele video pentru a filma forme, culori sau tipare sau pot cauta in filmele urmarite exemple de forme si culori speciale.

Intre 10 - 14 ani

Pe masura ce inainteaza in varsta, copiilor le place sa analizeze si isi descopera gusturile si preferintele. Uitandu-se la un film scurt in care sunt prezentate personaje in antiteza, puteti discuta despre cum anume sunt prezentate acestea, prin vestimentatie, aspect fizic, trasaturi fizice si morale. Observati urmatoarele:

  • semnificatia numelor personajelor
  • cum iti dai seama daca e un personaj pozitiv sau negativ
  • care este vestimentatia aleasa
  • ce efecte speciale sunt folosite
  • cum e utilizata lumina in preajma personajelor
  • ce tip de muzica se aude pe fundalul filmului
  • unde e pozitionata camera de filmat
  • In cadrul orelor de limba romana, copiii pot fi incurajati sa scrie recenzii de film sau articole pe temele prezentate in filme. De asemenea, pot transforma o secventa dintr-un film intr-un poem, poveste, scrisoare sau stire.
  • Pot filma o scena sau un capitol dintr-o carte.
  • In cadrul orelor de istorie, filmele de arhiva, care prezinta epoci trecute, ii pot ajuta pe copii sa inteleaga mai bine notiunile invatate. De asemenea, poti folosi filmele artistice sau documentare care descriu aceeasi perioada istorica, acelasi eveniment sau acelasi om istoric pentru a compara perspectivele lor diferite.
  • In cadrul orelor de geografie, copiii pot urmari filme artistice si filme documentare care prezinta aceeasi tara, acelasi fenomen natural sau aceleasi probleme de mediu.
  • In cadrul orelor de limbi straine, copiii pot urmari secvente de film in limba respectiva, pentru a-si exersa capacitatea de intelegere.
  • Orele de matematica pot beneficia de pe urma animatiilor care explica principii matematice sau geometrice.
  • Orele de educatie civica sau, de ce nu, de dirigentie, pot fi imbogatite cu filme pe teme de interes local, din comunitatea voastra, gandite si create de catre copii.

Intre 14 - 18 ani

  • In cadrul orelor de istorie, pot fi analizate filmele de propaganda politica si pot fi explicate tehnicile folosite de catre acestea.
  • In cadrul orelor de literatura sau limbi straine, adolescentii pot gasi diferentele dintre povestea prezentata in carte si povestea redata pe ecran in filmul realizat dupa cartea respectiva.
  • De asemenea, adolescentii pot fi incurajati sa scrie un scenariu de film.
  • In cadrul orelor de limbi straine, adolescentii pot scrie si/sau inregistra o reclama pentru un film in limba respectiva.
  • Adolescentii tind sa prefere filme cu trateaza subiectele care ii intereseaza la aceasta varsta, in special cele ce vizeaza relatiile dintre oameni si atractia fata de persoanele de sex opus. Acest interes poate fi folosit pentru a discuta cu adolescentii despre probleme frecvente (relatiile romantice, bullying-ul, probleme de comunicare cu parintii etc.) care apar la aceasta varsta si despre modalitatile adecvate prin care le pot depasi.

Din filme si din replicile actorilor, copiii pot invata ce anume inseamna vocatia si cariera, cat de important e sa iti pastrezi idealurile in ciuda dificultatilor, ce inseamna durerea, generozitatea, iubirea si prietenia, responsabilitatea si angajamentul, munca in echipa, despre leadership, dar si lectii despre moralitate. Spre exemplu:

  • ce este nasterea si moartea si cum reactioneaza oamenii la acestea
  • ce inseamna fericirea pentru unii oameni si de ce au nevoie pentru a trai aceasta stare
  • ce sunt comportamentele responsabile
  • ce inseamna dizabilitatea
  • ce atitudini sunt pozitive si care sunt negative cu referire la etnie, socializare si gen

Asadar, speram ca te-am convins ca exista o multime de motive pentru care filmele inseamna mai mult decat o sursa de divertisement si pot avea o influenta importanta asupra educatiei copilului tau. Care sunt filmele care l-au influentat cel mai mult pe copilul tau si pe care le-ai recomanda si altor parinti?

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe