Emotiile si invatarea

Cum influenteaza emotiile rezultatele scolare ale copilului tau

Propus de: SuntParinte.ro   |   09 iunie 2016    |   195 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

emotiile in invatare
Copilul care se bucura atunci cand invata o limba straina sau cand rezolva probleme de matematica va ajunge mai usor la performante semnificative decat copilul care face aceste lucruri pentru ca vrea o nota mare. Iar pe termen lung, primul dintre ei este cel care va fi mai fericit si mai echilibrat la maturitate. Cu toate ca stim aceste lucruri, emotiile copilului nu sunt (aproape) niciodata primele lucruri la care ne gandim atunci cand ne intrebam cum putem sa il ajutam pe copil sa invete mai bine.

Cum pot emotiile sa influenteze invatarea?

Emotiile pot fi motivatori foarte puternici fiindca activeaza diferite mecanisme in creier care sunt necesare pentru supravietuire. Aceste aspecte sugereaza faptul ca pentru a motiva elevii sa invete e necesar sa ii ajutam sa inteleaga si sa transfere informatiile teoretice pe care le invata la scoala, in practica/viata de zi cu zi.

Emotiile sunt esentiale pentru invatare, iar atentia acordata lor in educatie nu ar trebui privita ca pe o moda. Emotiile sunt locul unde invatarea incepe sau, asa cum se intampla mai des, unde invatarea esueaza. „Este practic imposibil din punct de vedere neurobiologic sa ne gandim profund la lucruri despre care nu ne pasa.”, sustine dr. Immordino-Yang in cartea sa „Emotions, Learning and the Brain” (Emotii, Iinvatare si creier)

Atunci cand elevii sunt angajati emotional in invatare, numeroase regiuni din creier se activeaza, regiuni care au legatura cu gandirea, memoria si atribuirea de semnificatii. Astfel, „emotiile sunt vitale pentru o invatare de calitate” sustine dr. Immordino-Yang.

Cea mai buna invatare are loc atunci cand lectia trezeste interesul copilului, cand elevul gaseste relevanta in ceea ce invata si cand reuseste sa formeze o legatura emotionala cu subiectul sau cu profesorul care il preda. Invatarea de calitate are loc atunci cand profesorul reuseste sa creeze o legatura emotionala intre concepte abstracte, idei sau abilitati si elevi. Acest lucru poate imbunatati nu doar invatarea, ci si performantele scolare.

Cum pot emotiile sa influenteze invatarea?

Emotiile influenteaza atentia, motivatia si strategiile de invatare ale copiilor

Emotiile pozitive sunt cele traite drept placute. Printre acestea se numara: bucuria, entuziasmul, speranta si mandria sunt emotii pozitive care activeaza intreg organismul , in timp ceeliberarea si relaxarea sunt emotii pozitive care dezactiveaza organismul.

Emotiile pozitive il ajuta pe copil sa isi concentreze atentia asupra sursei respectivei emotii. De aceea, atunci cand apare entuziasmul pentru materia invatata sau bucuria de a intelege, atentia copilului va fi concentrata asupra lectiei, iar invatarea va fi mai eficienta. Atunci cand emotiile pozitive nu au legatura cu invatarea (de exemplu, copilul este bucuros pentru ca a primit un cadou), acestea vor interfera cu invatarea.

In schimb, emotiile negative pot reduce capacitatea atentionala si astfel pot sa scada performanta scolara.

Emotiile pozitive pot sa creasca interesul si motivatia elevilor pentru invatare. Acestea ajuta la reamintirea momentelor placute pe care le-au trait si astfel apare motivatia intrinseca. Cu cat un elev se considera a fi competent intr-o sarcina, cu atat va fi mai motivat sa o realizeze. Emotiile pozitive care dezactiveaza, de tipul relaxarii si al usurarii nu fac altceva decat sa scada motivatia pentru invatare. Totusi relaxarea poate ajuta atunci cand dupa o pauza, copilul se reapuca de invatat.

Pe langa aceste beneficii, emotiile pozitive pot ajuta si la dezvoltarea unor strategii de invatare mai bune, flexibile si creative. De asemenea, ele ajuta la o mai buna planificare si organizare a activitatilor si a materialelor de invatat.

Emotiile negative afecteaza si ele invatarea, conform specialistilor. Furia si rusinea sunt emotii care activeaza organismul, in timp ce lipsa de speranta si plictiseala il dezactiveaza.

Emotiile negative afecteaza capacitatea copiilor de a se concentra asupra invatarii. De exemplu, teama de esec il poate face pe copil sa se gandeasca mai degraba la esec si la felul in care se va simti daca ia o nota mica, in loc sa se concentreze asupra invatarii.

De asemenea, plictiseala duce la lipsa de concentrare (copilul se gandeste la subiecte mai interesante) si astfel apar starile de „visare cu ochii deschisi”, in cazul unor elevi, in timpul orelor.

Anxietatea si rusinea pot reduce interesul si motivatia intrinseca, impingandu-l pe copil sa renunte la o noua provocare, daca aceasta alegere este disponibila. Sau il poate motiva pe copil sa depuna mai mult efort, pentru a evita esecul, insa doar daca aceste se asteapta sa reuseasca. In schimb, lipsa de speranta sau plictiseala vor reduce motivatia copiilor de a invata.

In ceea cepriveste strategiile de invatare, rusinea sau anxietatea pot duce la folosirea unor strategii inflexibile si ineficiente de invatare, precum invatarea mecanica. Emotiile negative precum plictiseala sau lipsa de speranta ii pot determina pe copii sa foloseasca metode superficiale de invatare.

Asadar, data viitoare cand copilul tau are probleme la o materie, este bine sa ai in vedere si felul in care se simte atunci cand invata, emotiile pe care i le trezeste cadrul didactic si motivatia sa si felul in care gandeste in legatura cu respectiva materie.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu