characters characters

Ce trebuie sa stie copilul la limba romana la finalul clasei a patra?

Propus de: SuntParinte.ro   |   29 iunie 2011    |   15706 vizualizări

Varsta: 10 ani.

Ce trebuie sa stie copilul la finalul clasei a patra la limba romanaCopilul tau a incheiat ultima clasa primara si se pregateste pentru inceperea gimnaziului. Vrei sa fii sigur ca va incepe cu dreptul aceasta noua etapa din viata sa de elev, asa ca probabil esti curios sa afli ce ar trebui sa stie copilul tau la finalul clasei a patra. Iata ce va trebui sa recapituleze pentru clasa a cincea, la limba romana.

 

Planul simplu de idei principale dintr-un text, povestirea orala si scrisa a unui text citit, trecerea de la vorbirea directa la vorbirea indirecta, propozitiile simple si propozitiile dezvoltate sau analiza partilor de vorbire (substantiv, verb, adjectiv, numeral si pronume) si a partilor de propozitie (subiect, predicat, atribut   si complement) sunt cateva dintre lucrurile pe care ar trebui sa le recapituleze copilul in vacanta dintre clasa a patra si a cincea.


Urmareste un material video din care afli mai multe:

 


De asemenea, iata si principalele obiective mentionate in programa pentru limba romana, clasa a patra, precum si cateva activitati pe care le poti realiza impreuna cu copilul.

 

1. Intelegerea unui mesaj oral

  • Sa sesizeze legatura logica dintre secventele unui mesaj oral (raporturi cauza-efect etc.).
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - in urma ascultarii unui text, cere-i sa raspunda la intrebari referitoare la cauzele si efectele intamplarilor povestite in text („Din ce cauza s-a intamplat asa?”, „Cu ce conditie?”).

  • Sa identifice sensul unui cuvant necunoscut cu ajutorul dictionarului.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - asigura-te ca stie sa foloseasca un dictionar pentru a cauta cuvintele necunoscute, ca isi poate clarifica sensul cuvintelor prin sinonime si antonime si sa confrunte sensul din dictionar cu contextul in care a aparut si ca il poata integra in mod corect in enunturi noi.

 

  • Sa sesizeze structurile gramaticale (morfologice si sintactice) corecte sau incorecte dintr-un mesaj ascultat.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - prezinta-i fraze in care sunt strecurate greseli gramaticale (de execmplu, dezacorduri intre subiect si predicat sau intre substantive si adjective)

 

  • Sa recepteze corect mesajul in functie de conditiile comunicarii.
     Ce activitati poti face cu copilul:
    - vorbeste-i despre cum se manifesta prin mimica, gesturi sau atitudine, cele mai importante emotii
    - da-i exemple de situatii in care cuvintele rostite si elementele nonverbale nu sunt in corespondenta.



2. Exprimarea orala

  • Sa construiasca pe baza planului de idei propriu un text oral scurt.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - propune-i  sa identifice informatiile semnificative care trebuie transmise in diverse situatii
    - cere-i sa construiasca un mesaj oral scurt pornind de la cateva idei principale.

 

  • Sa rosteasca mesaje, utilizand pronuntarea si intonatia adecvata.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - recitarile, exercitile de dictie si de pronuntare a cuvintelor cu probleme de accentuare, jocurile de cuvinte si exercitiile de intonatie, viteza si ton il ajuta pe copil sa pronunte cuvintele corect.

 

  • Sa redea prin cuvinte proprii continutul unui text citit sau al unui mesaj audiat.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    -  cere-i copilului sa repovesteasca un text pe care l-a ascultat si sa redea in vorbire indirecta dialoguri pe care le-a auzit.
    -  ii poti cere sa iti descrie oral un personaj preferat dintr-o lectura citita, punand in evidenta trasaturile fizice si morale ale personajului respectiv.

 

  • Sa-si adapteze vorbirea la diferite situatii de comunicare.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - implica-l in situatii de comunicare orala cu diverse persoane, in diverse contexte (la telefon, la magazin, la restaurant etc.)

 

  • Sa manifeste independenta in situatiile de comunicare.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - verifica daca copilul stie sa isi exprime acordul sau dezacordul, sa foloseasca formulele de salut, de solicitare, de permisiune si de exprimare a propriilor pareri.


3. Citirea si lectura

  • Sa sesizeze rolul ilustratiilor care  insotesc un text.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - propune-i copilului exercitii de ordonare a  unor ilustratii in functie de cronologia evenimentelor descrise in ilustratii si asocierea ilustratiilor cu momentele semnificative din text

 

  • Sa desprinda idei principale si informatii de detaliu dintr-un text citit (literar-nonliterar).
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - ajuta-l sa identifice si sa redea informatiile esentiale prezentate intr-un text: cine, ce, unde, cand si cum.

 

  • Sa citeasca constient, corect, fluent si expresiv texte cunoscute si sa citeasca in mod constient si corect un scurt text necunoscut.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - propune-i sa iti citeasca diverse texte, timp in care trebuie sa fii atent la intonatia, ritmul si viteza de citire a copilului
    - intreaba-l care este rolul fiecarui semn de punctuatie si de ce apar acestea in textul citit

  • Sa identifice secventele narative, de dialog si de descriere dintr-un text. 
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - atunci cand copilul citeste o povestire, cere-i sa iti arate fragmentele descriptive, dialogurile si fragmentele narative.

 

  • Sa recunoasca in textele studiate partile de propozitie si cele de vorbire
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - ii poti cere sa faca schema liniara a unei propozitii 
    - sa identifice si sa analizeze partile de vorbire invatate: substantiv, adjectiv, pronume verb,
    - sa identifice si sa analizeze partile principale de propozitie (subiectul si predicatul) si partile secundare de propozitie (atributul si complementul).

 

  • Sa manifeste interes si initiativa pentru lectura unor texte variate literare sau nonliterare.


4. Exprimare scrisa

  • Sa aplice in mod constient regulile de ortografie si de punctuatie.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - ii poti da copilului dictari care cuprind ortograme, numerale compuse, adjective care se termina in „-iu”, verbele „a fi” si „a lua”, acestea fiind cateva dintre cuvintele la care copiii intampina dificultati in scriere.

 

  • Sa alcatuiasca povestirea unui text literar dupa un plan simplu de idei.
    Ce activitati poti face cu copilul:
    - ii poti cere copilului sa creeze un text pornind de la o serie dialoguri, schimband timpurile verbale si persoana verbului si pronumelui (vorbirea indirecta) si invers, sa transforme un fragment narativ in text dialogat.
    - propune-i copilului sa  redacteze un bilet sau o scrisoare unei persoane apropiate.
Ajuta-l pe copilul tau sa-si verifice cunostintele la limba romana si prin platforma educationala ScoalaIntuitext.ro. Platforma le arata copiilor ce progrese au facut si unde trebuie sa mai exerseze, in plus, si tu ca parinte vei primi rapoarte despre evolutia copilului tau. Rapoartele vor contine: scorul pe teme educationale si gradul de parcurgere al testelor de evaluare cu punctajele obtinute in parte, la fiecare test.

Tu cum te asiguri ca este pregatit, copilul tau, pentru gimnaziu?

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • maria ilincescu
    maria ilincescu    30.06.2011 - 12:21
    Recapitularea cunostintelor de sintaxa, morfologie, ortografie si punctuatie, cat si capacitatea de operare cu ele se pun in evidenta prin cinci categorii de comportamente:cunoastere(terminologie),recunoastere, aplicare (imediata sau pe baza de selectie),analiza,transformare.Dictari activate de un comentariu oral,compuneri cu tema ortografica, compozitii literare(compuneri ,variate ca structura si preocupari-narative, descriptive, dialogate),caracterizari de personaje, compuneri cu inceput sau sfarsit dat etc.Alte exercitii vor fi combinate de vocabular, morfologie, sintaxa:extrageri de cuvinte cu sens figurat pentru a stabili valoarea expresiva (stilistisa) a partilor de vorbire dintr-un text;compuneri gramaticale, jocuri cu sinonime, antonime ,omonime;completarea si imbogatirea cunostintelor cu noi informatii din diferite surse: carti de lectura, presa pentru copii, emisiuni de radio si tv.Daca isi repeta fara mare stres copiii vor trece pragul clasei a- v -a cu fb.

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • VIDEO: Schema liniara a unei propozitii. Cum se realizeaza
    VIDEO: Schema liniara a unei propozitii. Cum se realizeaza
    12 noiembrie 2014   

    In clasa a treia, la limba romana, copiii incep sa invete despre partile de vorbire si de propozitie. Una dintre metodele prin care li se explica aceste lucruri elevilor o reprezinta schema liniara a unei propozitii.

  • VIDEO Clasa a IV-a: rezolvarea problemelor figurative
    VIDEO Clasa a IV-a: rezolvarea problemelor figurative 101
    26 noiembrie 2013   

    Suma a doua numere este 32. Unul dintre ele se cuprinde in celalalt de patru ori si mai ramane rest 2. Afla numerele.” Pare destul de simplu de rezolvat, nu-i asa?

  • VIDEO: Clasele primare - aflarea termenului necunoscut
    VIDEO: Clasele primare - aflarea termenului necunoscut 8
    22 noiembrie 2013   

    Iti mai amintesti problemele de matematica in care trebuia sa afli termenul necunoscut? Tu cum il ajuti pe copilul tau sa le rezolve? In clasa intai si in clasa a doua, copiii intalnesc exercitii care solicita aflarea termenului necunoscut dintr-o adunare sau scadere. In clasele urmatoare, copiii vor avea de rezolvat probleme de aflare a termenului necunoscut intr-o inmultire sau impartire.

Mai multe