Amanarea in invatare si distragerea atentiei

Cum il ajuti pe adolescent sa evite distragerea atentiei atunci cand invata

Propus de: SuntParinte.ro   |   10 martie 2015    |   1 vizualizare

Varsta: 11 - 15 ani.

Procrastinarea la copii
Amanarea la copii sau procrastinarea este un obicei care poate fi depasit. Cum il ajuti pe copil sa treaca de la “De ce sa fac azi ce pot face maine?” la “Nu las pe maine ce pot face azi!”? E mai usor decat pare, daca incepeti cu pasi mici, mai ales in perioada de pregatire pentru examen:).
Articolul face parte din Ghidul de pregatire pentru Evaluarea Nationala.


Examenul Tau


  • Ajuta-l sa inteleaga ce inseamna amanarea
    Amanarea este un obicei
    : te-ai obisnuit ca atunci cand ai de facut ceva dificil, neplacut sau plictisitor, sa iti orientezi atentia catre altceva, mai placut.
    De exemplu:
    Copilul se gandeste ca ar trebui sa rezolve un model de test la matematica, iar acest gand il face sa se simta stresat (sau plictisit sau pur si simplu fara chef), asa ca isi orienteaza atentia catre altceva, care sa reduca stresul: intra pe internet, raspunde la mesajul unui prieten sau se duce sa isi ia o gustare.
    Oricare dintre aceste actiuni il fac sa se simta mai bine pe moment: pentru scurt timp, nu se mai gandeste la sursa stresului (comentariul sau problemele de matematica). Dar mai tarziu, isi va aminti ca trebuie sa invete, iar stresul va creste din cauza nu a inceput deja sa invete. Iar procesul de amanare poate incepe de la capat.
  • Recomanda-i sa se gandeasca la factorii care ii distrag atentia. Astfel, va putea evita factorii care ii distrag atentia: telefonul, tableta, televizorul sau calculatorul. Poate face acest lucru daca decide ca timp de o ora nu va raspunde la telefon (il poate seta pe silent) si nu va aprinde calculatorul. Biblioteca scolii poate fi o solutie sau o incapere din casa in care stie sigur ca nu va fi deranjat/a.
  • Spune-i sa inceapa cu ce e mai dificil. Exista doua motive pentru care se recomanda acest lucru: este mai odihnit la inceputul sesiunii de invatare si se va simti mult mai multumit de sine si increzator daca termina o sarcina dificila inca de la inceput.
  • Invata-l sa acorde atentie starii sale emotionale. Amanam pentru ca suntem descurajati sau ingrijorati; altfel spus, nu avem dispozitia emotionala necesara invatarii. Pentru a schimba acest lucru, inainte de a incepe, isi poate imagina ce bine se va simti cand va termina de invatat si cat de linistit va fi, spre deosebire de stresul pe care il va resimti daca nu invata. Daca isi va forma obiceiul de a urmari aceasta stare de multumire, va reusi sa “invinga”obiceiul de a amana.
  • Vorbeste-i despre importanta pregatirii materialelor de care va avea nevoie. Recomanda-i sa incerce sa pregateasca din timp obiectele de care va avea nevoie in invatare: creioane, stilou, rigla, compas, dictionare, manuale, carioci, coli de hartie etc. Poate pierde foarte mult timp intrerupandu-si invatarea, pentru a cauta lucruri pe care le putea pregati dinainte.
  • Recomanda-i sa ia pauze scurte. Poate folosi tehnica “Pomodoro”. Tehnica Pomodoro presupune activitate intensa intr-un interval de timp limitat. Cum functioneaza?
    - seteaza un cronometru sa sune dupa 30 - 40 de minute,
    - in acel interval invata fara intrerupere
    - cand cronometrul suna va sti ca este timpul sa se relaxeze putin.
    Este recomandat sa foloseasca un cronometru, pentru a nu fi nevoit sa se tot uite la ceas ca sa vada cat timp a mai ramas disponibil:).
    Tehnica se numeste astfel de la cronometrul de bucatarie in forma de rosie (“pomodoro” in italiana). Desi poate parea o idee naiva sau de-a dreptul ineficienta, chiar poate da rezultate, pentru ca il ajuta pe adolescent sa se concentreze pe procesul de invatare si nu pe rezultate. In loc sa iti spui: “Trebuie sa scriu caracterizarea de personaj si nu am niciun chef”, iti spui: “Timp de 30 minute o sa scriu, apoi iau o pauza.”.
  • Sugereaza-i sa imparta sarcinile in obiective mici. De exemplu, daca vrea sa rezolve un model de test si simte ca are tendinta sa il amane, isi poate propune ca in primele 30 minute sa rezolve doar un anumit numar de exercitii din el. Apoi, poate lua o pauza scurta, continuand cu urmatoarele exercitii. Astfel, isi va da seama ca incet-incet, poate face fata.
  •  Vizualizarea il poate ajuta in momentele in care simte ca are probleme in a-si concentra atentia. Sugereaza-i sa isi aminteasca o situatie in care a reusit sa se concentreze maxim, sa retraiasca senzatiile prin care a trecut atunci si sa le canalizeze pe momentul prezent.
  • Ajuta-l sa se motiveze. Indiferent de ceea ce are de facut, repeta-i ca nimic nu e imposibil. Poate folosi recompense pe care sa si le ofere la finalul fiecarei bucati de sarcina indeplinite.
  • Recomanda-i sa caute un partener de invatare. Unii invata mai bine daca se afla in preajma cuiva foarte concentrat si organizat. E bine sa evite sa isi aleaga cel mai bun prieten ca partener de invatare pentru ca cel mai probabil, in loc sa invete, se vor trezi ca povestesc cine stie despre ce subiecte, total diferite de subiectul temei pentru acasa. Persoanele alaturi de care poate invata sunt cele care au rezultate scolare mai bune decat adolescentul tau si carora le face placere sa ii invete pe altii.
  • Acorda atentie la alimentele consumate in pauzele de invatare. Ajuta-l sa evite cafeaua, energizantele si dulciurile pentru ca dupa momentul de crestere a energiei, aceasta va scadea drastic si va resimti oboseala. E preferabil sa ii lasi la indemana batoane de cereale, fructe, sucuri naturale, orice alte aliment natural.
  • Ajuta-l sa observe ce tehnici functioneaza si ce nu. I-ar conveni mai mult un timp mai lung pentru invatare? Ar invata mai bine in alt moment al zilei sau in alt loc din casa? Incurajeaza-l sa fie atent la el insusi si sa noteze toate schimbarile care il ajuta sa invete mai bine.

Ce trebuie sa NU faca:

Sa nu se descurajeze. Invatarea poate fi grea la inceput pana cand isi identifica propriul stil. Mai apoi, lucrurile nu i se vor parea la fel de complicate.

Sa nu incerce sa schimbe tot dintr-o data si nu isi seteze obiective foarte inalte. “De acum inainte voi invata cate 6 ore pe zi, fara sa mai intru deloc pe internet.”poate suna foarte bine, dar schimbarea obiceiurilor de obicei necesita timp.

Sa nu inceapa sa invete atunci cand este epuizat. Odihna este esentiala pentru a fi eficient, asa ca asigura-te ca isi ofera timp pentru relaxare. Relaxarea nu presupune insa navigarea pe internet, folosirea chatului sau privitul la televizor.

Asadar, pentru a-l ajuta pe adolescent sa nu isi lase atentia distrasa, este important sa il ajuti si sa nu amane. Acest lucru se datoreaza faptului ca distragerea atentiei merge mana in mana cu obiceiul de a amana: atunci cand ne-am obisnuit sa amanam activitatile dificile, vom fi foarte dispusi sa ne lasam atentia sa zboare in alta parte atunci cand suntem implicati in activitatea respectiva. Adolescentul tau cat de usor este distras de la invatare?

 

Evaluarea Nationala iti stresează copilul? Ajută-l sa invete cu placere folosind platforma ExamenulTau.ro.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu