Aspiratiile copilului

Propus de: SuntParinte.ro   |   31 octombrie 2016    |   569 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

Aspiratiile copiluluiAspiratiile sunt deseori asociate cu o stare de visare cu privire la ceva ce are legatura cu propria persoana si care s-ar putea intampla in viitor. Unii definesc „aspiratiile” drept abilitatea de a stabili obiective pentru viitor in timp ce se pastreaza inspiratia in prezent de a atinge acele obiective. Cand cineva are niste planuri cu privire la viitorul propriu si depune eforturi ca sa le atinga, se spune ca acea persoana se afla in „zona aspiratiilor”.

Multi copii au tot felul de planuri marete despre ce anume ar vrea sa faca ca adulti- fie sa devina cantareti, profesori, dar nu au nicio idee ce anume ar trebui sa faca ca sa ajunga acolo. A visa la un viitor e un lucru foarte important, insa fara un plan, s-ar putea ca visul sa ramana doar in starea de vis. Alti copii in schimb depun eforturi serioase pentru a invata, a-si face temele si proiectele la timp, participa la o multime de activitati, insa nu au nicio viziune despre ce anume ar vrea sa devina.

Recomandarea, spun specialistii, este sa-i ii ajutam pe copii sa isi gaseasca „aspiratiile”. Pentru a face acest lucru, trebuie sa ne concentram pe trei factori: autoaprecierea, angajamentul si semnificatia. Cand copilul tau se simte apreciat si se autoapreciaza pozitiv, cand are activitati care il atrag si in care se implica integral, care au o semnificatie sociala si personala, inseamna ca isi poate gasi aspiratiile. De exemplu, un licean care simte ca este apreciat pentru inteligenta si perseverenta lui, care este pasionat de chimie si biologie si simte ca a salva vietile altor oameni este una dintre cele mai semnificative lucruri pe care le poate face in viata, va aspira sa devina medic. Desigur, multi copii identifica mai intai activitatile care au semnificatie sociala sau spirituala pentru ei, apoi, avand incredere in calitatile lor si sprijinul celorlalti (autoaprecierea), aleg acele activitati in care se pot „angaja” cel mai mult.

Autoaprecierea

Elevii au nevoie sa stie ca exista persoane carora le pasa de ei si ca prezenta lor, conteaza. Sondaje realizate in SUA de Quaglia arata ca 50% din elevii chestionati nu cred ca lipsa lor ar fi observata la clasa, de catre profesori si doar 45% se simt apreciati la scoala. Atunci cand copiii nu simt ca apartin unei comunitati sau unui grup, motivatia lor de a invata si de a participa la proiectele educationale scade. Copiii se simt apreciati la scoala atunci cand profesorii sau colegii ii ajuta sa recupereze materia predata in absenta lor, cand simt ca pot sa impartaseasca cu cineva atat evenimentele fericite, cat si pe cele nefericite.

Acelasi lucru este valabil si in familie. Comunicarea si afectiunea neconditionata oferita de catre parinti copiilor la orice varsta ii va ajuta pe acestia sa se simta apreciati.

Angajament

La scoala, angajarea copiilor in ore cat mai interesante este esentiala. „E vorba de a face orele cat mai distractive si interesante. Sa ii facem pe elevi sa se implice atat de mult incat acestia sa piarda notiunea timpului si a spatiului.”, arata specialistii. Atunci cand elevii sunt implicati in lectii, profesorii pot incerca sa instaureze si sa provoace stari de curiozitate si creativitate. Aceste lucruri ar trebui luate in seama mai ales ca 45% din elevi sustin ca se plictisesc la scoala si foarte putini dintre ei considera ca ceea ce invata la scoala ii va ajuta in viata de zi cu zi. Numai 34% din elevi sustin ca profesorii le cunosc sperantele si visele. Daca la scoala orele nu sunt mereu captivante sau interesante pentru copilul tau, rolul tau ca parinte este sa il ajuti pe copil sa gaseasca activitati care il captiveaza in timpul liber. Poti porni de la materiile preferate ale copilului tau si puteti cauta apoi cursuri extrascolare, ateliere sau cursuri online care sa ii ofere copilului mai multe informatii.

Semnificatia

A oferi copiilor responsabilitati reale cu privire la educatia lor inseamna a-i face actori in comunitatea scolara din care fac parte si a incepe sa le pese cu privire la ceea ce se intampla in scoala. Acelasi studiu citat mai sus arata ca 94% dintre elevi cred ca pot sa aiba succes, insa 74% dintre profesorii se asteapta ca ei sa aiba succes. „Asteptarile cadrelor didactice aspra copiilor sunt mai mici decat asteptarile pe care le au elevii cu privire la propria persoana”, spun specialistii. E important ca elevii sa stie ca si profesorii pot invata de la ei si ca invatarea este intotdeauna de ambele parti. Parintii isi pot sprijinii copiii sa gaseasca semnificatie in invatare, ajutandu-i sa descopere utilitatea informatiilor invatate la scoala, dar si domeniile care par a aduce copiilor satisfactie si implinire sufleteasca.

Punand accentul pe dezvoltarea autoaprecierii, angajamentului scolar si gasirea unui scop, profesorii si parintii pot creste motivatia copiilor. Cand elevii sunt motivati, vor incerca sa obtina note mai bune, iar munca lor ii va impinge in directia potrivita din punct de vedere profesional. Se stie deja ca elevii motivati au performante scolare mai bune. Multi elevi sunt academic motivati, insa cu cat stau mai mult in scoala, cu atat devin mai putin motivati. Profesorii au un rol foarte important in acest proces, insa si parintii ii pot ajuta pe copii sa se automotiveze.

Copilul tau ce aspiratii are?


* Sursa foto: stockimages, FreeDigitalPhotos.net

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu