Abilitatile prescolarilor si asteptarile parintilor fata de acestea
Majoritatea parintilor stiu ca primii 3-4 ani de viata ai copilului sunt printre cei mai dificili (concurati ca dificultate de anii adolescentei). Reactii emotionale intense (un alt fel de a spune tipete, urlete, plans incontrolabil si agresivitate), refuzuri repetate de a coopera sau de a se juca cu alti copii, nemultumiri cauzate de detalii nesemnificative (precum culoarea „gresita” a castronului in care ai pus mancarea), toate acestea fac viata cu un prescolar mai plina de provocari:).
Frustrarea parintilor este intensificata in aceste situatii daca sunt convinsi ca un copil la aceasta varsta ar putea si ar trebui sa se comporte altfel. Asteptarile pe care le ai fata de copil si comportamentul sau vor dicta propriul tau comportament fata de cel mic.
Un studiu realizat in 2015 de catre site-ul ZeroToThree.com arata ca exista o neconcordanta intre asteptarile parintilor fata de prescolari si capacitatile acestora. Aceasta neconcordanta poate da nastere la multe conflicte intre parinte si copil, dar si la o dezvoltare mai putin armonioasa a celui mic.
Impartirea jucariilor si asteptarea randului
Este o abilitate considerata foarte importanta de multi parinti si care poate da nastere la o multime de conflicte intre copii.
Probabil iti este familiara situatia: ii permiti copilului sa se joace un anumit interval de timp cu o jucarie, cu conditia ca ulterior sa o imparta fratelui/surorii sale. Cel mai adesea, cand vine momentul sa dea jucaria, copilul va incepe sa planga si sa sa refuze aceasta impartire echitabila. 43 % dintre parintii participanti la studiu au raspuns ca un copil ar trebui sa fie dispus sa isi imparta jucariile pana la varsta de 2 ani. Aceasta disponibilitate incepe insa sa se dezvolte incepand cu 3,5-4 ani.
Controlul impulsurilor
Cand poate un copil sa isi controleze impulsul de a face ceva despre care i se spune ca este gresit?
56% dintre parintii participanti la studiu au raspuns ca pana la varsta de 3 ani, copilul ar trebui sa poata face acest lucru, iar 36% dintre parinti au ales varsta de 2 ani ca limita pana la care acest tip de autocontrol este dezvoltat.
Neurostiintele arata ca sub 3 ani, copiii nu sunt capabili sa isi controleze impulsurileAdevarul este ca doar de la 3 ani jumate spre 4 ani, copiii incep sa isi dezvolte abilitatea de a-si controla impulsurile. Iar autocontrolul se dezvolta de-a lungul timpului, nu va putea fi eficient in toate situatiile. Chiar si la maturitate, asa cum stim cu totii, apar probleme in ceea ce priveste controlul propriului comportament.
Controlul emotiilor
Controlul emotiilor este o alta abilitate in privinta careia parintii au asteptari care nu sunt in concordanta cu realitatea. Un procent de 24% din parinti cred ca de la varsta de 1 an, copilul lor ar trebui sa fie capabil sa isi controleze emotiile, iar 42% din ei cred ca cei mici pot face asta incepand cu varsta de 2 ani. In realitate, primii 5 ani de viata sunt extrem de importanti, in care atat copiii, cat si parintii invata sa isi dezvolte anumite abilitati.
In ceea ce ii priveste pe parinti, acestia declara in procent foarte mare ca si-ar dori sa invete sa isi gestioneze mai bine propriile emotii, astfel incat sa ii ajute mai mult pe copii din acest punct de vedere, sa invete sa aiba mai multa rabdare si sa tipe mai putin la cei mici.
Pentru a atinge aceste obiective, specialistii sustin ca parintii au nevoie mai mare sa inteleaga cum asteptarile pe care le au pot sa le influenteze comportamentul.
Matthew Melmed, expert in sanatatea si dezvoltarea copiilor, recomanda: „Primii ani de viata ai unui copil sunt despre invatare, nu despre pedeapsa. Cand parintii au asteptari realiste cu privire la capacitatile copiilor, pot sa ii ajute sa isi directioneze comportamentele in moduri mult mai eficiente”.
Alte aspecte ale dezvoltarii prescolarilor care te pot surprinde
Copiii au nevoie de timp sa invete anumite comportamente, insa peste noapte te poti astepta sa iti vezi copilul facand lucruri de care nu l-ai crezut capabil tinand cont de varsta lui.
Pentru a invata ceva, copiii au nevoie sa exerseze, insa adevarul este ca cei mici sunt ca niste bureti care absorb extrem de usor informatii si pe deasupra sunt si foarte buni observatori.
Cu cat incerci sa il protejezi, cu atat vei da de o incapatanare si mai mare din partea copilului care simte nevoia sa descopere totul de unul singur.
In final, nu uita ca, desi inca nu au abilitati foarte impresionante de autocontrol, prescolarii au super-puteri si nu le e frica sa le foloseasca. Sunt rapizi, inteligenti si incredibili de plini de resurse. Inainte de a avea asteptari nerealiste cu privire la cel mic, permite-ti sa fii surprins de ceea ce poate si stie :).
*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/johnnajohnson/6731392185/
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Cum contribuie parintii la anxietatea copiilor
In calitate de parinte joci un rol foarte important in conturarea sanatatii emotionale a copilului tau, de aceea e important sa acorzi o mai mare atentie, mesajelor pe care le transmiti la nivel constient, dar mai ales inconstient.
-
Interviu Andreea Feraru, psiholog, despre terapia de familie: „Cand o floare nu infloreste, repari mediul in care creste, nu floarea."
Andreea Feraru este mama a doi baieti, psiholog clinician cu formare in consiliere experientiala, psihoterapie sistemica si psihoterapie corporala, in curand facilitator in Constelatii Familiale. Misiunea ei, asa cum o rezuma ea insasi, este sa insoteasca oamenii in „Calatoria catre centrul Fiintei" cu multa blandete si respect.
-
Motivatie si activare - copiii au nevoie de amandoua
Deseori ne concentram atentia asupra nivelului de motivatie al copiilor - cum le crestem interesul si motivatia de a invata lucruri noi sau de a citi, de exemplu. Insa cand ne orientam atentia doar asupra motivatiei, pierdem din vedere un element la fel de important: activarea.
Adauga tu primul comentariu: